Auto’s met een automatisch remsysteem kunnen 27 procent van de ongevallen voorkomen, zo blijkt uit onderzoek van Euro NCAP. De crashtestorganisator, die in 2012 zijn vijftiende verjaardag viert, vindt de Autonomous Emergency Braking systems (AEB) belangrijk genoeg om ze vanaf 2014 mee te nemen in zijn sterrenscore.

AEB is de verzamelnaam van een reeks technologieën die in een noodsituatie zonder tussenkomst van de bestuurder automatisch kunnen remmen om een ongeval te voorkomen of in ieder geval de gevolgen te beperken. Ze gebruiken radars of camera’s om obstakels voor de auto te detecteren, waarschuwen de bestuurder, remmen indien nodig de auto af en bereiden in sommige gevallen een ongeval voor door de gordels aan te spannen en de vensters te sluiten.

Momenteel zijn er een twintigtal AEB-systemen op de markt. We kunnen een onderscheid maken tussen systemen die voetgangers herkennen (bijvoorbeeld in de Volvo S60), systemen voor in de stad die alleen werken bij lage snelheden (bijvoorbeeld in de Volkswagen up!) en systemen voor hoge snelheden zoals op de autosnelweg (bijvoorbeeld in de Mercedes E-Klasse). F1-rijder Jérôme d’Ambrioso demonstreerde enkele remsystemen tijdens een evenement voor de vijftiende verjaardag van Euro NCAP (zie foto’s). 

Minder ongevallen

AEB vermindert het aantal ongevallen met 27 procent. Volgens Euro NCAP kan deze technologie op de Europese wegen ongeveer 8.000 levens redden per jaar en 4.000 gewonden voorkomen. Ter vergelijking:  de elektronische stabiliteitscontrole zou 2.000 levens en 4.000 gewonden sparen per jaar.
Nochtans is 79 procent van de automodellen in Europa niet beschikbaar met AEB, zelfs niet in optie. 66 procent van de constructeurs heeft de technologie nog niet in huis, maar steeds meer volumemerken (Ford, Mazda, Fiat, Honda, Volkswagen, …) springen mee op de kar.

Verplicht?

Euro NCAP pleit ervoor om deze technologie standaard te monteren op alle nieuwe auto’s. “We willen autobouwers aanmoedigen om AEB sneller in te bouwen in hun auto’s. Vanaf 2014 maakt de technologie integraal deel uit van Euro NCAP’s veiligheidsscore. We geven autobouwers twee tot drie jaar om de technologie op hun auto’s te plaatsen als ze de vijfsterrenscore willen behalen”, zegt Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP.

Vanaf 1 november 2013 wordt de AEB-technologie verplicht op nieuwe vrachtwagens en de Europese Commissie overweegt om dat in de toekomst uit te breiden naar personenwagens. Maar er zijn nog enkele hinderpalen. Welk type AEB moet de standaard worden in auto’s? En hoeveel is de consument bereid extra te betalen? Die is namelijk nauwelijks bekend met AEB, mede doordat de constructeurs elk hun eigen systeem met een andere benaming gebruiken.