Een grote première voor Audi: de RS-badge kleeft voor het eerst op een Q-model. Audi pompt zijn  compactste SUV vol met testosteron. Met een brullende vijfcilinder en meer dan 300 pk onder de kap wordt het erg heet voorin.

Motor

Het orgelpunt van een Audi RS is uiteraard de motor. Hier gaat hier om dezelfde vijfcilinder als in de RS3, maar in een kalmere variant. Op het programma staan desondanks 310 paarden, die bovendien altijd beschikbaar zijn tussen 1.500 en 5.200 tr/min. Audi houdt van een mooie klank en werkte aan de in- en uitlaat.

Kanonbal

Dankzij de S-Tronic-automaat met zeven versnellingen en de launch control schiet de RS Q3 uit de startblokken als een kanonkogel en legt hij 0 tot 100 km/u af in 5,5 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Audi belooft een gemiddeld verbruik van 8,8 l/100 km.
Quattro verplicht

Om al die woeste kracht op het asfalt over te brengen, gebruikt Audi standaard de integrale Quattro-transmissie. Voorts werden de remmen verstevigd en ligt de vloer 25 mm lager.

Grote biceps

De stijl van Audi’s kleine SUV wordt mannelijker, maar blijft beheerst om niet te vervallen in vulgaire tuning. Hertekende bumpers, grotere luchtinlaten, een diffusor achteraan, … Goed om te weten: je kunt de uitrusting uitbreiden met een geavanceerde geluidsinstallatie, xenonkoplampen, achteruitrijsensoren en ga zo maar voort.