Na de Continental GT en GTC is het aan de Bentley Flying Spur om vernieuwd te worden en daarmee te genieten van de nieuwe plug-inhybride V8 van Bentley. Een vierde generatie die eerder technisch verandert, en niet zozeer qua design.

Advertentie
Advertentie

De Bentley Flying Spur is het derde model van het merk dat mag genieten van de nieuwe 4 liter grote plug-inhybride V8, de zogenaamde 'Ultra Performance Hybrid'. Net als in de Continental GT coupé en GTC cabrio, ontwikkelt deze krachtbron 575 kW (782 pk) en 1.000 Nm in de Flying Spur. Samen met een automaat met dubbele koppeling en 8 versnellingen kan de Britse luxeberline daarmee van 0 tot 100 km/u sprinten in amper 3,5 seconden! Dankzij dit decadente vermogen verslaat deze 4e generatie de vorige Flying Spur W12 op elk vlak: koppel, vermogen, acceleratie, ... Enkel het aantal cilinders gaat erop achteruit.

Tot 76 km elektrisch rijbereik

Opnieuw net als de Continental GT en GTC, beschikt de nieuwe plug-inhybride Bentley Flying Spur over een batterij van 25,9 kWh. Daarmee haalt de berline een maximaal elektrisch rijbereik van 76 km, terwijl de officiële CO2-uitstoot beperkt blijft tot amper 33 g/km. Is hij plat, dan kan je de batterij volledig opladen in 2 uur en 45 minuten dankzij een boordlader van 11 kW. Met een volle batterij en een volle benzinetank haalt de nieuwe Bentley Flying Spur zelfs een totale autonomie van 829 km.

Advertentie
Advertentie

Eerder een facelift dan een nieuwe generatie

Het zal je misschien ook al zijn opgevallen: de veranderingen die Bentley heeft toegepast bij zijn nieuwe generatie Flying Spur zijn vooral technisch. We zouden dan ook eerder over een facelift spreken. De Britse limousine krijgt qua looks namelijk enkel een nieuwe voorbumper, grille en diffusor, die zelfs amper verschillen van die van zijn voorganger. In het interieur zijn de verschillen nog subtieler. Centraal zit nog steeds het fameuze Rotating Display, waarmee je kan kiezen tussen 3 elegante analoge klokjes, een leeg sierstuk of een digitaal display van 12,3 inch. Het infotainmentsysteem kreeg wel een update en kan nu ook draadloos verbinden met Apple CarPlay en Android Auto.

Dynamischer dan ooit

Naast zijn krachtige plug-inhybride V8 heeft Bentley de nieuwe Flying Spur ook uitgerust met een dynamische ophanging met dubbele kleppen, vierwielsturing, een elektronisch sperdifferentieel en een actieve vectoriële koppelverdeling. Het Britse merk heeft ook de gewichtsverdeling lichtjes naar achteren verschoven (48,3/51,7). Allemaal eigenschappen die het rijgedrag van de grote berline nog dynamischer zouden moeten maken. Bentley spreekt zelfs van een "vierdeurs supercar"! De prestaties zijn in ieder geval van die hoogte, en we hebben een donkerbruin vermoeden dat ook de prijs daarnaar zal zijn...