Sinds het begin van de automobiel tot vandaag onderscheidt de sportwagen zich door zijn mechanische karakter, een karakter dat misschien wel gecompromitteerd wordt in de toekomst door de elektrificatie van de autosector. Wild in de toeren klimmen of andere geluiden van een opgejaagde mechaniek lijken definitief tot het verleden te behoren. Wat zal er nog overblijven van de sportwagen?

Zoals de coupé, of toch bijna

Tegenover de eerder voorgestelde i8 onderscheidt deze Spyder zich uiteraard door de afwezigheid van het dak. Maar de verschillen gaan nog verder, want de transformatie bleef niet beperkt tot het eenvoudig verwijderen van het dak. We zien een steilere voorruit, de achterste plaatsen verdwenen en de achterkant heeft een nieuw profiel.

Technisch identiek

De ziel van elke sportieveling zit uiteraard in de motor, een kritiek punt voor de volgende generatie sportwagens, zoals we al schreven in de inleiding. Maar BMW houdt zich dapper: terwijl het verbruik maar 3 l/100 km bedraagt, zijn de prestaties oogverblindend! 0 tot 100 km/u wordt afgelegd in ongeveer 5 seconden.

De techniek bestaat uit een elektromotor met 131 paarden voorin en een verbrandingsmotor met 223 paarden achterin. Die verbrandingsmotor is interessant want hij telt maar drie cilinders. En we kunnen je verzekeren dat een driecilinder een levendiger karakter heeft dan een viercilinder.

Laadtijd

Met zijn elektromotor kan de i8 zich vanzelfsprekend volledig elektrisch verplaatsen, meer bepaald over een afstand van 30 km. Gemiddeld duurt het ongeveer 1 uur 45 minuten om de batterij te herladen, wat mogelijk is op om het even welk stopcontact.  

We veronderstellen dat dit concept niet louter een stijloefening is. De productie van de i8 coupé werd al aangekondigd, we kunnen ons bijgevolg niet inbeelden dat deze Spyder in de vergetelheid zou geraken.