Na de hybride Corvette E-Ray en voor een potentiële volledig elektrische variant, stelt General Motors nu de ZR1-versie voor van de huidige C8-generatie van zijn supercar. En de Amerikaanse constructeur heeft duidelijk kosten noch moeite gespaard om de ZR1 tot de meest extreme Corvette ooit te maken!

Advertentie
Advertentie
1. 1.064 pk

Deze nieuwe ZR1 is simpelweg de krachtigste Corvette ooit gebouwd, en dat zonder zelfs een greintje elektrificatie! Om het record te pakken, heeft de Amerikaanse constructeur voor het eerst de 5,5 liter-V8 van de Corvette voorzien van twee turbo's. Het resultaat is een piekvermogen van 1.064 pk en maar liefst 1.123 Nm aan koppel! Daarmee is deze motor meteen ook de krachtigste V8 ooit gebouwd door een Amerikaanse constructeur. 

2. 215 mph (346 km/u)

Dit monsterlijke vermogen wordt enkel naar de achterwielen van de Amerikaanse supercar gestuurd via een automaat met dubbele koppeling en 8 versnellingen. Een stevige versnellingsbak, dus, die het mogelijk moet maken om prestaties te leveren die in lijn liggen met deze cavalerie van meer dan 1.000 pk. De Corvette ZR1 haalt bijvoorbeeld een topsnelheid van meer dan 215 mph, ofwel bijna 350 km/u! General Motors heeft het helaas niet gehad over zijn sprinttijd van 0-100 km/u (wat ook niet zijn sterkte zal zijn, gezien zijn achterwielaandrijving), maar de constructeur zegt wel dat de 0-400 m vanuit stilstand in minder dan 10 seconden moet lukken.

3. 1665 kg

Toegegeven, een lichtgewicht kan je de Corvette ZR1 bezwaarlijk noemen. De coupé weegt namelijk 1.665 kg, terwijl de cabrio 1.705 kg op de weegschaal legt. Maar in beide gevallen levert hem dat een pk-gewichtsverhouding op van meer dan 600 pk per ton! Ter vergelijking: dat is veel meer dan de 444 pk/ton van de Tesla Model S Plaid, en zelfs beter dan de 1.200 pk sterke Bugatti Veyron Super Sport (562 pk/ton)! Om maar te zeggen dat het serieus snel zal gaan in de nieuwe Corvette ZR1...

4. 4 auto's

Naast de coupé en cabrio kan je de Corvette C8 ZR1 ook kiezen met het optionele ZTK-sportpakket. Naast een stijvere ophanging wisselt de ZTK zijn Michelin Pilot Sport 4S-banden ook in voor Michelin Pilot Sport Cup 2 R-semislicks. Daarmee moet de Amerikaanse supercar nog meer tegen de grond kleven!

5. 1200 pond (544 kg)

En over tegen de grond kleven gesproken: de volledig uit koolstofvezel opgetrokken aerodynamische elementen van het ZTK-pakket leveren de Corvette ZR1 tot 1200 pond (544 kg) aan extra downforce op. Het pakket bestaat natuurlijk uit grote spoilers voor- en achteraan, maar ook enkele verborgen elementen onder het koetswerk om de Amerikaanse bolide extra grip en stabiliteit te geven aan hoge snelheden.

6. 400 mm

Om de Corvette ZR1 ook weer tot stilstand te kunnen brengen, heeft General Motors koolstofkeramische remmen geïnstalleerd achter zijn 20 inch grote velgen vooraan en 21 inch achteraan. De achterste remschijven meten maar liefst 390 mm, terwijl de voorste zelfs een diameter van 400 mm hebben! Daarmee zijn het meteen ook de grootste remschijven ooit op een Corvette. De nieuwe ZR1 is duidelijk de Corvette van de records! We zijn benieuwd op welke circuits hij een ronderecord zal kunnen vestigen...

7. 2 achterruiten

Dit cijfer is misschien niet zo bizar, maar het is wel een leuk feitje. Voor de eerste keer sinds de tweede generatie Corvette (C2) uit 1963, is de achterruit van de ZR1 opgesplitst in twee delen. Een klein eerbetoon aan zijn legendarische voorvader, maar het moet vooral voor een meer efficiënte hitteafvoer zorgen vanuit het motorruim! En met een vermogen van meer dan 1.000 pk is er ongetwijfeld heel wat hitte om af te voeren.