De Amerikaanse autoriteiten zijn op dat vlak veeleisender en de crashtests zijn harder in de Verenigde Staten dan in Europa. Het bekende EuroNCAP lijkt misschien zelfs zwak tegenover het ernstige Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), dat in opdracht van verzekeraars de veiligheid beoordeelt van auto’s die in Noord-Amerika verkocht worden.
De test met een kleine overlapping wordt bijvoorbeeld anders geïnterpreteerd in Amerika. Bij deze test rijdt een auto met 64 km/u tegenover een obstakel waarvan 25 procent van de breedte in contact komt met de voorkant van de auto (bij EuroNCAP doet hetzelfde maar met 40 procent overlapping). Dat veroorzaakt meer schade omdat de auto sterker vervormt. Deze testmethode schudt de wereld van de stadswagens nu door elkaar.
Van de auto’s die het IIHS heeft getest en die in Europa verkocht worden, kreeg de Chevrolet Spark de score correct, de Mazda 2, Kia Rio en Toyota Yaris werden beoordeeld als middelmatig en de Fiat 500, Mitsubishi Space Star en Honda Jazz als slecht. Bij de laatste twee compromitteerden binnendringende elementen de veiligheidsruimte van de bestuurder, terwijl het hoofd van de dummy niet in contact bleef met de airbag. “De bestuurdersdeur van de 500 ging zelfs open, want de scharnieren werden beschadigd”, geeft het IIHS aan. Als een deur bij een ongeval opent, kunnen inzittenden geheel of gedeeltelijk uit de auto geworpen worden. Uiteindelijk kwam de Chevrolet Spark als beste uit de bus, maar die staat op het punt te verdwijnen uit Europa.