De Dacia Duster zit volop in de testfase. Onze spyshotfotografen hebben net de productieversie van de gelijknamige conceptcar uit 2021 gespot onder de Spaanse zon. Hoewel het ontwikkelingsmodel nog een camouflagepak draagt, mag zijn design niet als een verrassing komen. Ten eerste omdat Dacia heeft beloofd dat zijn toekomstige vlaggenschip trouw blijft aan de lijnen van de conceptcar die door Luca de Meo werd voorgesteld in de kader van het 'Renaulution'-plan. En ten tweede omdat de derde generatie Duster, die nu wordt gelanceerd, dezelfde visuele identiteit heeft. In de zuinige geest van Dacia zullen beide modellen verschillende koetswerkstukken delen in een poging kosten te besparen.

Van 4,34 m naar +/- 4,60 m

Het is vooral in profiel dat de verschillen tussen beide modellen duidelijk worden. Net als de Peugeot 3008 en 5008 onderscheidt de Bigster zich van de Duster met een flink opgerekte lengte. Waar de Duster 4,34 m lang meet, zou de Bigster eerder richting de 4,60 m gaan. De wielbasis zou ook langer worden om meer ruimte te creëren voor de passagiers achterin. Maar het is vooral de overhang achteraan die duidelijk langer is geworden. De koffer zou dus ook een stuk groter moeten worden.

Enkel als 5-zitter in Europa?

Maar in tegenstelling tot wat we aanvankelijk dachten, wordt de Bigster mogelijk niet aangeboden als 7-zitter. Toch niet in Europa. Een van de redenen zou zijn om niet op de tenen van de Jogger te trappen, die al een 7-zitsconfiguratie aanbiedt in het gamma van Dacia. Maar ook de technische homologatie zou moeilijker worden als 7-zitter, gezien de limieten van het CMF-B-platform, dat eerder bedoeld is voor compacte modellen binnen de Renault-groep (het werd in gebruik genomen met de Renault Clio in 2019). De Bigster zou echter wel als 7-zitter worden aangeboden buiten Europa met een Renault-badge.

Lancering in 2025

Uiterlijk deze herfst zouden we het zeker moeten weten. Dacia stelt namelijk de definitieve versie van de Bigster voor op het autosalon van Parijs in oktober. Het is echter nog tot midden 2025 wachten voordat hij op de markt komt. Dacia zou ook nieuwe en verbeterde motoren onder de motorkap van zijn nieuwe vlaggenschip moeten aanbieden ten opzichte van de motoren die momenteel in de Duster worden aangeboden. Denk daarbij aan een 4x4-versie met een elektromotor op de achteras.