De eerste Duster werd in 2010 gelanceerd en was een schot in de roos op commercieel vlak. De tweede generatie kwam in 2017 en is nog steeds het tweede populairste model uit het gamma in België, na de Dacia Sandero en voor de Jogger, met de kleine elektrische Dacia Spring op enige afstand. Er rollen elke dag bijna 1.000 Dusters van de band in Pitesti, Roemenië. Nu is het aan de derde generatie, die volgend jaar gevolgd wordt door een verlengde versie met 7 zitplaatsen, de Bigster.
Design Dacia undefined
Jeep-achtig
De Duster 2024 is niet gegroeid (4,34 meter), maar is wel stoerder geworden dan zijn voorganger. Met zijn baksteenvormige koetswerk oogt hij zelfs een beetje als een Jeep. Leuke details zijn ook de verborgen deurgrepen achteraan, de donkere bumpers en de zijdelingse koetswerkbeschermers in gerecycleerd plastic (waarvan het gespikkelde plastic er wel een beetje slordig uitziet).
Beleving Dacia undefined
Digitale transformatie
Het interieur is nog steeds bekleed met heel wat donker en hard plastic, dat nogal goedkoop oogt. De basisversie Essential behoudt zijn analoge tellers en heeft ook geen centraal infotainmentscherm, er is wel een smartphonehouder op de middenconsole. De andere uitvoeringen (Expression, Extreme en Journey) krijgen een digitaal instrumentenpaneel van 7 inch. Het is modern, maar je krijgt niet veel personalisatiemogelijkheden. Deze uitrustingsniveaus krijgen ook een centraal aanraakscherm van 10,1 inch met een mooie resolutie en met Apple CarPlay/Android Auto-functionaliteit, met of zonder kabel.
De ingebouwde GPS maakt gebruik van Here-kaarten en is een optie vanaf het tweede uitrustingsniveau (550 euro) of standaard op de topversie Journey. Een inductielader voor je smartphone behoort ook tot de mogelijkheden (een optie op het derde niveau, standaard op de topversie). Het multimedia- en connectiviteitaanbod is dus vrij simpel, maar wel efficiënt.
‘Luxueuze’ snufjes en uitrusting
Hoewel de sfeer aan boord vrij somber en plastiekerig blijft, heeft de Duster 2024 wel recht op enkele luxesnufjes, zoals een elektronische handrem, een verwarmbaar stuurwiel en een verwarmde voorruit. Ook automatische airco en keyless entry en go zijn beschikbaar.
Daarnaast zijn er ook enkele slimme snufjes te krijgen, zoals de YouClip-montagepunten (centraal op het dashboard en voor de passagier, aan de achterzetels en in de koffer), waarop je een smartphonehouder, een bekerhouder of andere accessoires op kan monteren.
Ruimte voor iedereen
Leer is er niet te vinden in de Duster 2024, maar wel stoffen zetels (Essential, Expression en Journey) of TEP-similileer (Extreme) dat gemakkelijk afwasbaar is, maar ook een beetje plakt bij warm weer. De zetels zijn wel comfortabel. Achteraan is er veel beenruimte en heeft de rugleuning een goede hoek en voldoende vulling, ook in het midden. Een middentunnel is er niet. Helaas is er geen verschuifbare achterbank, de modulariteit van de binnenruimte is beperkt tot een in twee delen neerklapbare achterbank (60/40).
De koffer is wel groot genoeg, al hebben de versies op LPG (439 liter), de hybride (444 liter) en de 4x4 (414 liter) minder ruimte dan de TCe 130 met voorwielaandrijving (472 liter).