Het was al aangekondigd en nu is het zover: dag op dag 70 jaar na zijn geboorte krijgt de Corvette voor het eerst een hybride aandrijving. Daarvoor wordt een iconische naam uit de geschiedenis van het model, Stingray, aangepast aan zijn nieuwe roeping: E-Ray. En het mag dan al een hybride zijn, de nadruk ligt wel degelijk op prestaties eerder dan een laag verbruik.
Bugatti Chiron-prestaties
Onder de motorkap van de Corvette E-Ray ligt dan ook geen viercilinder zoals in een Prius, maar naar aloude traditie… een V8. De 6.2 liter grote ‘Small Block’ (nu ja…) levert een vermogen van 495 pk en een koppel van net geen 640 Nm aan de achterwielen. Daarbovenop monteerden de ingenieurs van Chevrolet een 160 pk en 169 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en zijn kracht put uit een batterijpakket met een capaciteit van 1,9 kWh dat een plaats krijgt tussen de zetels.
Die combinatie is goed voor een totaalvermogen van 655 pk. Het resultaat is de snelst accelererende Corvette ooit, met een 0 naar 100-sprint in 2,5 seconden! De in Amerika belangrijke ‘quarter mile’ neemt 10,5 seconden in beslag. Ter vergelijking: de veel exotischer (en veel duurdere) McLaren Senna of de Bugatti Chiron zitten rond de 10 seconden. Geen doetje dus, deze hybride Corvette…
Toch een viercilinder...
De toevoeging van de elektromotor zorgt er ook voor dat de Corvette E-Ray vierwielaangedreven is. Uiteraard zijn er de nodige rijmodi om het niveau van sportiviteit of zuinigheid aan te geven en kan hij in ‘Stealth Mode’ ook puur elektrisch rijden tot een snelheid van 45 mph, iets meer dan 70 km/u. Al zal hij dan niet al te ver geraken met zijn beperkte batterijcapaciteit. Door de uitgebreide toepassing van cilinderuitschakeling rijdt de Corvette met elektrische hulp ook zuiniger op vier cilinders wanneer er niet veel vermogen gevraagd wordt.
Hoe je de E-Ray kan herkennen? Naast de modellogo’s is het koetswerk bijna 10 cm breder dan de Stingray, beschikt hij over 20-duims velgen vooraan en exemplaren met een diameter van 21 duim achteraan die je optioneel kan bestellen in koolstofvezel, en is hij standaard voorzien van koolstof-keramische remschijven.
De Corvette E-Ray zal nog dit jaar te koop zijn in de States voor een prijs van $ 104.2954 voor de coupé en $ 111.2954 voor de cabrio.