Ford heeft een grote verrassing voor het salon van Genève. Het gaat om de B-Max, een kleine monovolume die het strijdperk van onder andere de Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20, Kia Venga, Renault Modus, Opel Meriva en Toyota Verso-S betreedt.

Zonder B-stijl

Het lijkt in dit segment een sport om de meest originele achterdeuren te creëren. Na het systeem met de deuren die omgekeerd openen in de Opel Meriva, presenteert Ford schuifdeuren zonder B-stijl. We wachten alleen nog op een vrijwilliger die een kleine monovolume met vleugeldeuren wil presenteren... Kortom, Ford zet hier een krachttoer neer. Het systeem biedt een uitstekende toegang tot het interieur en vergemakkelijkt de instap in krappe parkeerplaatsen. Ford belooft vijf zitplaatsen en een achterbank die neerklapt (60/40-verhouding) en in de vloer verdwijnt om een vlakke laadruimte te vormen.

Driecilinder

Onder de motorkap van dit concept zullen de liefhebbers verrast zijn om een driecilinder benzine aan te treffen met een cilinderinhoud van 1,0 liter. Deze EcoBoost-motor beschikt over alle ingrediënten om weinig te verbruiken en toch goed te presteren: een turbo, directe injectie, variabele timing van de distributie, enzovoort.

Momenteel is de B-Max maar een prototype, maar Ford laat doorschemeren dat het seriemodel, voorzien in 2012, er niet veel van afwijkt.