Ford heeft duidelijk besloten om het groots aan te pakken met zijn zevende generatie Mustang. Het model vormt dan ook de kern van de strategie van het merk om zijn Amerikaanse DNA ook aan deze kant van de wereld te laten doorsijpelen. Voor de lancering van de Mustang in Europa, die samenvalt met de 60e verjaardag van de iconische sportwagen, biedt Ford hem niet enkel aan als typische GT die we onlangs als Coupé en Convertible konden testen, maar ook in deze gloednieuwe Dark Horse-versie. Die moet zowel kunnen cruisen als af en toe zich op het circuit wagen, en vormt daarmee een compromis tussen de straatgerichte Mustang GT en de aanstaande Mustang GTD, die veel extremer is en gemaakt is voor de afgesloten piste.
Design Ford undefined
In tegenstelling tot de GT, is de Dark Horse er niet als cabrio. Zijn meer sportieve insteek maakt hem enkel geschikt als coupéversie Fastback. Hoewel hij duidelijk de algemene 'nostalgische' look krijgt, die net als de andere nieuwe Mustangs verwijst naar de eerste 'pony car' uit 1964, onderscheidt de Dark Horse zich wel met enkele specifieke details. Vooraan zijn de LED-koplampen verduisterd en omringd door een zwarte lijn. De glanzend zwarte grille krijgt ook specifieke trapeziumvormige 'neusgaten'. Er zijn ook specifieke zijschorten en een vaste achterspoiler aanwezig. Die domineert een veel gespierdere achterzijde dan die van de GT, met eveneens een nieuwe diffusor en donkere uitlaatpijpen.
De Mustang van voren!
De Dark Horse krijgt ook exclusieve logo's die de Mustang... langs de voorkant laten zien. Een gloednieuwe positie voor het paard in de 60 jaar van het model! Hoewel je hem ook in andere kleuren kan krijgen, is de Mustang Dark Horse beschikbaar in de exclusieve metaalkleur Blue Amber, die geen meerprijs vraagt. En wil je je echt onderscheiden van de kudde, dan kan je ook kiezen voor het Dark Horse Appearance-pack dat exclusief is voor dit duistere paard. Voor 1.500 euro krijg je daarmee een zwart dak, donkerblauwe Brembo-remklauwen en een felblauw Grabber-logo.
Beleving Ford undefined
Als Dark Horse krijgt de Mustang natuurlijk ook enkele specifieke designdetails in het interieur. Een genummerd plaatje op het dashboard, bijvoorbeeld. Maar er zijn ook heel wat blauwe stiksels en elementen in een 'Black Alley'-afwerking te zien, die de chromen elementen verduisteren. Nog een opvallend detail: de versnellingspook is gemaakt uit blauw geanodiseerd titanium - toch als je voor de manuele versnellingsbak kiest.
Voor de rest galoppeert ook de Dark Horse naar de digitale revolutie, net als alle andere Mustangs van deze generatie. Het dashboard wordt gedomineerd door een groot V-vormig paneel met twee schermen. Dat voor de bestuurder meet 12,4 inch en biedt een uitstekende resolutie en een doorgedreven personalisering. Het tweede scherm, 13,2 inch groot, omvat het nieuwste Sync 4-infotainmentsysteem van Ford, dat draadloos compatibel is met Apple CarPlay/Android Auto en dat ook over-the-air updates mogelijk maakt.
Voor bestuurders die hun rondetijden op het circuit willen vereeuwigen zijn er USB-poorten aanwezig in de dakhemel om apparaten aan de voorruit van stroom te voorzien (camera, datarecorder, enz.). Net als de Mustang GT heeft de Dark Horse een elektronische handrem die het gemakkelijk maakt om banden te verbranden en een rookshow te geven. Hoewel hij eruitziet als een traditionele handrem, blokkeert hij enkel de voorwielen wanneer je de 'Drift'-modus kiest op het dashboard. Je kan dus vanuit stilstand de achterbanden oproken of donuts draaien zonder enige moeite.
Achterbank voor noodgevallen
Ondanks zijn vrij forse afmetingen (4,81 m lang), is de Mustang eerder een 2+2 dan een volwaardige vierzitter. De passagiers achterin zitten namelijk al snel met hun hoofd tegen de kofferklep. De twee zitjes zijn dus eerder bedoeld voor kinderen of om in geval van nood iemand een kort stukje mee te nemen dan voor een roadtrip met het hele gezin. De koffer is wel voldoende groot, hoewel de 381 liter op papier ook niet erg indrukwekkend zijn voor een model van deze omvang.