Jean-Francois Christiaens

12 JUN 2024

Test: Ford Mustang Dark Horse, vurige halfbloed

Naast zijn GT-versies komt de 7e generatie Ford Mustang ook als Dark Horse uit. Een wild Amerikaans paard met... Europese dressuur! Een interessante mix?

"De Dark Horse versterkt de sportieve insteek van de Ford Mustang zonder afbreuk te doen aan zijn veelzijdigheid. Maar Europa tempert het Amerikaanse raspaard met zijn regelgeving."

Ford heeft duidelijk besloten om het groots aan te pakken met zijn zevende generatie Mustang. Het model vormt dan ook de kern van de strategie van het merk om zijn Amerikaanse DNA ook aan deze kant van de wereld te laten doorsijpelen. Voor de lancering van de Mustang in Europa, die samenvalt met de 60e verjaardag van de iconische sportwagen, biedt Ford hem niet enkel aan als typische GT die we onlangs als Coupé en Convertible konden testen, maar ook in deze gloednieuwe Dark Horse-versie. Die moet zowel kunnen cruisen als af en toe zich op het circuit wagen, en vormt daarmee een compromis tussen de straatgerichte Mustang GT en de aanstaande Mustang GTD, die veel extremer is en gemaakt is voor de afgesloten piste.

Advertentie
Advertentie

Design

In tegenstelling tot de GT, is de Dark Horse er niet als cabrio. Zijn meer sportieve insteek maakt hem enkel geschikt als coupéversie Fastback. Hoewel hij duidelijk de algemene 'nostalgische' look krijgt, die net als de andere nieuwe Mustangs verwijst naar de eerste 'pony car' uit 1964, onderscheidt de Dark Horse zich wel met enkele specifieke details. Vooraan zijn de LED-koplampen verduisterd en omringd door een zwarte lijn. De glanzend zwarte grille krijgt ook specifieke trapeziumvormige 'neusgaten'. Er zijn ook specifieke zijschorten en een vaste achterspoiler aanwezig. Die domineert een veel gespierdere achterzijde dan die van de GT, met eveneens een nieuwe diffusor en donkere uitlaatpijpen.

De Mustang van voren!

De Dark Horse krijgt ook exclusieve logo's die de Mustang... langs de voorkant laten zien. Een gloednieuwe positie voor het paard in de 60 jaar van het model! Hoewel je hem ook in andere kleuren kan krijgen, is de Mustang Dark Horse beschikbaar in de exclusieve metaalkleur Blue Amber, die geen meerprijs vraagt. En wil je je echt onderscheiden van de kudde, dan kan je ook kiezen voor het Dark Horse Appearance-pack dat exclusief is voor dit duistere paard. Voor 1.500 euro krijg je daarmee een zwart dak, donkerblauwe Brembo-remklauwen en een felblauw Grabber-logo.

Beleving

Als Dark Horse krijgt de Mustang natuurlijk ook enkele specifieke designdetails in het interieur. Een genummerd plaatje op het dashboard, bijvoorbeeld. Maar er zijn ook heel wat blauwe stiksels en elementen in een 'Black Alley'-afwerking te zien, die de chromen elementen verduisteren. Nog een opvallend detail: de versnellingspook is gemaakt uit blauw geanodiseerd titanium - toch als je voor de manuele versnellingsbak kiest.

Voor de rest galoppeert ook de Dark Horse naar de digitale revolutie, net als alle andere Mustangs van deze generatie. Het dashboard wordt gedomineerd door een groot V-vormig paneel met twee schermen. Dat voor de bestuurder meet 12,4 inch en biedt een uitstekende resolutie en een doorgedreven personalisering. Het tweede scherm, 13,2 inch groot, omvat het nieuwste Sync 4-infotainmentsysteem van Ford, dat draadloos compatibel is met Apple CarPlay/Android Auto en dat ook over-the-air updates mogelijk maakt.

Voor bestuurders die hun rondetijden op het circuit willen vereeuwigen zijn er USB-poorten aanwezig in de dakhemel om apparaten aan de voorruit van stroom te voorzien (camera, datarecorder, enz.). Net als de Mustang GT heeft de Dark Horse een elektronische handrem die het gemakkelijk maakt om banden te verbranden en een rookshow te geven. Hoewel hij eruitziet als een traditionele handrem, blokkeert hij enkel de voorwielen wanneer je de 'Drift'-modus kiest op het dashboard. Je kan dus vanuit stilstand de achterbanden oproken of donuts draaien zonder enige moeite.

Achterbank voor noodgevallen

Ondanks zijn vrij forse afmetingen (4,81 m lang), is de Mustang eerder een 2+2 dan een volwaardige vierzitter. De passagiers achterin zitten namelijk al snel met hun hoofd tegen de kofferklep. De twee zitjes zijn dus eerder bedoeld voor kinderen of om in geval van nood iemand een kort stukje mee te nemen dan voor een roadtrip met het hele gezin. De koffer is wel voldoende groot, hoewel de 381 liter op papier ook niet erg indrukwekkend zijn voor een model van deze omvang.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

De Dark Horse neemt de atmosferische 5 liter-V8 over van de Mustang GT, maar dan met een speciale behandeling waarmee hij vrijer kan ademen. Dankzij nieuwe nokkenassen en een inlaat die meer frisse lucht levert, kan de Coyote-V8 tot 507 pk ontwikkelen... in het land van Uncle Sam.

Castrerende partikelfilter

In Europa moest het blok echter opnieuw worden gekalibreerd vanwege de verplichte partikelfilter. Hier ontwikkelt de V8 dus 'slechts' 453 pk. Het verschil met de Mustang GT van 446 pk is dus niet enorm... Vooral omdat het maximale koppel van 540 Nm gelijk blijft bij beide modellen. En omdat de Mustang Dark Horse (helaas...) geen dieet heeft gevolgd ten opzichte van de GT (1.837 kg tegenover 1.836 kg), biedt hij op papier niet veel betere prestaties. Hij behoudt echter een deel van zijn eer dankzij kortere overbrengingsverhoudingen voor de versnellingsbak, vooral in het geval van de automaat (10 versnellingen), met een 0 tot 100 km/u in 4,4 seconden, tegenover 4,9 seconden voor de GT. Maar het verschil is minder merkbaar met de manuele zesversnellingsbak: 5,2 seconden tegenover 5,3 s. De Dark Horse dumpt wel de Getrag-versnellingsbak ten faveure van een versterkte Tremec-transmissie.

Wendbaardere volbloed

De Dark Horse geniet van een specifieke ophanging die is afgestemd op de Europese rijstijl. Toegegeven, Europa heeft het wilde paard opnieuw gecastreerd door het optionele 'Handling'-pakket niet toe te laten vanwege homologatieredenen. Maar het specifieke onderstel van de 'gewone' Dark Horse geeft de Mustang al een nieuw gezicht bij een sportieve rijstijl, vooral dankzij de specifieke afstelling van de standaard meegeleverde actieve MagneRide-dempers. De koetswerkbewegingen van de Amerikaan blijven daarmee beter onder controle wanneer je het tempo opvoert, zonder karikaturaal te worden. Ook de voortrein krijgt een pluim, want de Dark Horse stuurt scherper in, waarmee hij veel minder zwaar overkomt dan de Mustang GT. De Dark Horse is duidelijk levendiger, zonder daarmee te radicaal of onaangenaam te worden voor dagelijks gebruik. We hadden alleen graag een iets meer trefzekere manuele versnellingspook gezien. Je moet echt goed op je schakelbewegingen letten als je sportief begint te rijden.

Prijs

Prijs Ford Mustang Dark Horse 2024

Terwijl Ford de Mustang GT als Fastback coupé al aanbiedt vanaf 58.460 euro, moet je nog eens 11.800 euro extra betalen om van de extraatjes van de Dark Horse te genieten. Dat betekent een catalogusprijs van 70.260 euro in België. Maar weet dat de Dark Horse standaard de gestuurde MagneRide-dempers krijgt, die 2.100 euro extra kosten op de GT. In beide gevallen moet je nog eens 3.000 euro extra rekenen voor de automatische versnellingsbak. De meerprijs ten opzichte van de Mustang GT wordt vooral gerechtvaardigd door de extra sportiviteit en het meer precieze stuurgevoel. De Mustang biedt echter zowel als GT en als Dark Horse een aantrekkelijke prijs/prestatieverhouding. Maar de belastingen en het verbruik zijn duidelijk een motor van 5.038 cc zonder enige hybridisering waardig...

Verdict

De Mustang Dark Horse 2024 behoudt het rauwe, ongetemde karakter van zijn afkomst... maar dan met een duidelijke verbetering qua efficiëntie en precisie. Het maakt het nog leuker om zijn prikkelende en bulderende V8 de sporen te geven op kronkelige binnenwegen. Ben je een liefhebber van sportief rijden, dan is dit de Mustang die je moet hebben.

Ontdek meer inzichten
Ford Arrow-icon
Advertentie
Advertentie