Het Amerikaanse Harley-Davidson is traditioneel de eerste om de nieuwigheden voor het aankomende jaar voor te stellen. Meestal doen ze dat me de aankondiging van uitzonderlijke nieuwe kleuren en hier en daar wat chroom, naast een zoveelste variante van een Softail, Dyna of Sportster. Dit jaar mogen we echter getuigen zijn van een kleine revolutie want enkele modellen schakelen over op een koeling met vloeistof. Net zoals bij BMW en de nieuwe GS komt deze koeling de luchtkoeling aanvullen.

Rushmore

Deze revolutie is echter niet bestemd voor het vlaggenschip van het merk, de Electra Glide. Deze evolutie kadert in het ambitieuze Rushmore project van Harley, en heeft als doel om de rijervaring met de Touring modellen te verbeteren. Dit project doet ondermeer beroep op de feedback van vele klanten op de volgende punten: de controle, het comfort, de stijl en de info- en entertainment. 

Controle

De Twin Cam 103 (1690 cc) doet beroep op een nieuwe nokkenas, met 5% meer koppel als gevolg. De Twin-Cooled Twin Cam is goed voor 10% meer koppel en 10% meer vermogen. We merken ook een nieuwe hydraulisch bediening van de koppeling op, maar niet op de Road King Classic.

Verder zal vanaf volgend jaar het ABS systeem aangevuld worden met een een gekoppeld remsysteem dat het evenwicht tussen voor- en achterwiel moet optimaliseren van 40 km/u. Het voorvork hebben ze wat stugger gemaakt en heeft nu een diameter van 49 mm.

Confort

Harley heeft een pak werk in het emblematische koetswerk van de Batwing gestoken om de trillingen te beperken en de aërodynamische eigenschappen te verbeteren. Met het Tour-Pak krijgt ook de passagier de nodige aandacht dankzij een groter zadel en comfortabelere rugleuning.  

Stijl

Bijna identiek en tegelijk volledig anders, zo zien de nieuwe Touring modellen eruit. Niets, of bijna niets, werd vergeten. We hadden het al over het aangepaste koetswerk van de Batwing, maar verder werden ook de wielen sterker en lichter gemaakt, naast aanpassingen aan de spatborden, het dashboard, de bediening, opbergruimtes, laterale koffers en zelf een topcase. 

Info-tainment

Wat is een Touring zonder muziek? In Milwaukee hebben ze dat goed begrepen en hebben ze een "Boom! Box" systeem voorzien. Dit systeem bevat alles wat een echte Biker mag verwachten: satelliet radio, Bluetooth aansluiting, spraakherkenning, text-to-speech technologie en een GPS navigatiesysteem. De bediening gebeurt via joysticks aan het stuur en alle informatie komt op een scherm van 4,3 duim terecht. Voor de Ultra Limited is dat scherm zelf 6,5 duim groot.

De rest

De andere modellen evolueren op een meer discrete manier. Zo merken we op dat de Fat Bob een korter spatbord krijgt achteraan, naast een LED verlichting en veel zwart. Het ABS systeem maakt eindelijk deel uit van de standaard uitrusting van het Sportster gamma, evenals het Twin Cam 103 motorblok voor alle Dyna en Softail modellen. Tot slot zal de Tri-Glide nu ook bij ons beschikbaar zijn.