Harley-Davidson lanceert de Twin Cam 96/96B, een gloednieuw 1584cc Big Twin motorblok met een grotere cilinderinhoud op de modellen van het modeljaar 2007. De Twin Cam 96/96B is ingebouwd in alle modellen van de Harley-Davidson Dyna, Softail en Touring, die ook allemaal uitgerust zijn met de Cruise Drive zesversnellingsbak die al sterke staaltjes liet zien in 2006. De Softail en VRSC worden allebei versterkt met twee nieuwe modellen in 2007. Nog meer voorpaginanieuws voor alle nieuwe 2007 Harley-Davidson 1584cc, Big Twin modellen met zesversnellingsbak is de komst van het uiterst innovatieve en geavanceerde actieve inlaat- en uitlaatsysteem dat Harley-Davidson ontwikkelde en dat het vermogen, het koppel en de geluidskwaliteit aanzienlijk verbetert en in overeenstemming brengt met de Europese geluids- en emissiereglementering. En zoals te verwachten van Harley-Davidson, is de nieuwe technologie onopvallend ontworpen en geïntegreerd, zodat er geen afbreuk wordt gedaan aan de klassieke look van de motorfiets en het profiel van de V-Twin motor. “Het V-Twin motorblok is altijd al het opvallendste onderdeel van een Harley-Davidson geweest,” verklaarde Bill Davidson, Director Motorcycle Product Development bij Harley-Davidson. “Het maakt niet alleen integraal deel uit van de prestatie van de motor, maar ook van de vormgeving, het geluid en het rijgevoel. De nieuwe Twin Cam 96/96B, de Cruise Drive 6-versnellingsbak en het nieuwe actieve inlaat- en uitlaatsysteem voor de Europese markt* bieden een verhoogde prestatie, handhaven de traditionele esthetiek van de Harley-Davidson Big Twin en zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de geluidskwaliteit.” De nieuwe lucht-/oliegekoelde Twin Cam 96 en de Cruise Drive zesversnellingsbak leveren samen tot 19 procent meer koppel (varieert per modelfamilie) dan de vroegere 1450cc Twin Cam 88 en introduceren een aantal ontwerpveranderingen voor nog meer gemak en betrouwbaarheid. Het motorblok wordt standaard uitgerust met sequentiële, elektronische brandstofinjectie (ESPFI =Electronic Sequential Port Fuel Injection). De kleppen in het uitlaat- en luchtinlaatsysteem gaan open en dicht afhankelijk van de aansturing van de motorstuurdoos en de stand van de gasklepsensor. De kleppen sluiten om het luchtinlaat- en uitlaatgeluid te verminderen bij bepaalde toerentallen en gasklepstanden. Dit beperkt het geluid tot een minimum bij het rijden op lage snelheid, bijvoorbeeld in de stad. Op de snelweg gaan de kleppen open om de prestatie en geluidskwaliteit te optimaliseren – de uitlaatgassen stromen vrij door beide uitlaatdempers en de motorprestatie wordt verder verhoogd door de verbeterde gasstroming en het volledige gebruik van het nieuwe volume en de geometrie van het luchtfilterhuis. Meer details over de volledige gamma in een volgend nieuwsbericht.