We hebben moeten wachten tot de geblokte vlag van de allerlaatste manche om het verdict te kennen van een boeiend en spectaculair Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck.

Op een doorweekte piste nam poleman Koen Wauters de start van de eerste manche met een voorsprong van 9 punten. De Dodge piloot kon op kop blijven, met in zijn spoor de Audi van Tim Verbergt, de Porsche van Bert Longin en Franz Lamot, de Aston Martin van Eddy Renard en de Ferrari van Damien Coens. Posities die tot de piloot en bandenwissel onveranderd bleven.

De laatste bolide dat besliste om over te stappen op slicks was de Viper van KRK, die als vierde de piste opkwam achter de Audi van Jean-François Hemroulle, de Porsche van Verbist en de Aston Martin van Maxime Soulet, die een drive trough aangesmeerd kreeg door een snelheidsovertreding in de pitlane.

Maar voor Jeff Van Hooydonk was het veel erger. Na een aanrijding moest de leider van het kampioenschap terug de pits in met een lekke band. Hij verloor hierdoor een ronde, een pak punten, en de leiding in de Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck.

“Een Audi van Rosberg, denk ik, kwam de pitlane uitgereden. Ik ging buitenom, maar bij het remmen aan de eerste rechtse raakte hij mij lichtjes.” Horen we van de ontgoochelde ex-F3000 piloot.

Dit was wel goed nieuws voor de Audi R8 LMS, ondanks het feit dat hij moest bezwijken onder de druk van de Porsche van First Motorsport. In de voorlaatste ronde nam François Verbist de leiding over en eindigde uiteindelijke met een voorsprong van een dikke seconde.

“Jean-François maakte in de eerste chicane een kleine fout” legt Verbist uit, “Ik heb daar gebruik van kunnen maken om op gelijke hoogte te komen en in de aanval te gaan bij de Villeneuwe. We hebben elkaar lichtjes geraakt, maar het bleef sportief.”

Zo namen ze bij First Motorsport de leiding over in het kampioenschap voor de teams, en werden de piloten van de Audi de nieuwe leiders bij de piloten, met vier punten voorsprong op het duo Wauters-Van Hooydonk, die uiteindelijk 13de werden.

Voor de derde plaats in het kampioenschap werd er hevig gestreden tussen de Ferrari van Fred Bouvy, de Porsche van Richard Westbrook en de Aston Martin van Maxime Soulet. De Brit kwam in de voorlaatste ronde uiteindelijk als beste uit deze strijd, voor de Ferrari en de Aston.

Aan de start van de beslissende manche nam de Ford GT van poleman Duncan Huisman de leiding, voor de Porsche van Richard Westbrook, de Dodge van Van Hooydonk, de Aston van Maxime Soulet, de Porsche van Verbist, de Audi van Hemroulle, de Lamborghini van Van der Zwaan en de Ferrari van Fédéric Bouvy.

De posities werden een twintigtal minuten behouden. Maar bij het vallen van de avond en een regenbui, net voor de eerste pitstops, kwam er schot in de zaak. Achter de safety car, die moest uitrukken om de Lambo van Van der Zwaan te takelen, nam Koen Wauters de leiding over, voor de Ford van Kuismanen, de Audi van Verbergt, de Ferrari van Damien Coens en de Aston Martin van Eddy Renard. Zowel Eddy Renard en de Fin Kuismanen werden even later verrast door een uiterst gladde piste.

Na de regenbui besloten Koen Wauters en Tim Verbergt om met regenbanden verder te rijden, in tegenstelling tot Damien Coens die voor de slicks opteerde. In de laatste ronde ging de Ferrari piloot de Porsche van Bert Longin voorbij, maar moest later opgeven met een gebroken cardanas. Zo konden Bert Longin en François Verbist hun titel op het podium vieren.

Dat was ook zo voor Jean-François Hemroulle en Tim Verbergt die dankzij een tweede plaats, en met twee punten voorsprong, ook hun titel mochten vieren.

Race 1: 1. Longin-Verbist (Porsche 911 GT3 Cup S) 1u01.47.863 ; 2. Verbergt-Hemroulle (Audi R8 LMS) op 1.296 ; 3. Lamot-Westbrook (Bel-GB/Porsche 911 GT3 Cup S) op 1r ; 4. Bouvy-Coens (Ferrari F430) op 1r; 5. Renard-Soulet (Aston Martin) op 1r; 6. Van Moerkerke-Maes (Dodge Viper) op 1r ; 7. Thiers-Thiers (Ferrari F430) op 1r ; 8. De Laet-Van der Zwaan (Lamborghini Gallardo) op 2r ; 9. Kuismanen-Huisman (Fin-Ned/Ford GT) op 2r ; 10. Vollebergh-Van der Zwaan (Bel-Ned/Lamborghini Gallardo) op 2r

Race 2 : (onder voorbehoud) 1. Wauters-Van Hooydonk (Dodge Viper); 2. Hemroulle-Verbergt (Audi R8 LMS); 3. Longin-Verbist (Porsche 911 GT3 Cup S); 4. Lamot-Westbrook (Bel-GB/Porsche 911 GT3 Cup S); 5. Van Moerkerke-Maes (Dodge Viper); 6. De Laet-Vanderzwaan (Bel-P-B/Lamborghini Gallardo)

Kampioenschap
(onder voorbehoud):
Piloten: 1. Hemroulle-Verbergt 166; 2. Wauters-Van Hooydonk 164; 3. Verbist-Longin 148
Teams: 1. Porsche First Motorsport 89; 2. Dodge Viper KRK 84; 3. Audi Phoenix 68