Op de Belgische automarkt gaan de zaken nog altijd goed. Na de schitterende maanden januari en februari die meerdere records braken, zakte het aantal inschrijvingen in maart wel weer naar een normaal niveau. 63.533 nieuwe auto's, dat is bijna even goed als maart vorig jaar.
Kleine daling in maart, stijging in eerste kwartaal
In maart 2011 werden 1,24 procent minder nieuwe personenwagens ingeschreven. Een miniem verschil. Het eerste kwartaal van dit jaar eindigt in feeststemming: plus 5,34 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2010.
Zwaargewichten aan het feest
Vooral bij de bedrijfsvoertuigen knalt de champagne. De lichte bedrijfswagens (minder dan 3,5 ton) gaan 12,84 procent vooruit, maar hun zware soortgenoten (meer dan 16 ton) boeken een winst van maar liefst 68,57 procent. Bij de trekkers is dat zelfs 108,6 procent. Van de resultaten van de bedrijfswagens tussen 3,5 en 16 ton worden we minder vrolijk: de markt kromp met 30,55 procent.
Volkswagen op kop
Aan de top steekt Volkswagen concurrent Renault voorbij dankzij een forse stijging van bijna 28 procent. Renault gaat met 1,12 procent achteruit. Na dat duo volgen Citroën en Peugeot, maar zij boekten negatieve resultaten. De top tien bestaat voorts uit Opel, Ford, BMW, Audi, Toyota en Nissan. In de eerste drie maanden van dit jaar behoudt Renault een kleine voorsprong op Volkswagen, Peugeot en Citroën.
De grootste stijgers
Dacia groeit nog altijd explosief en realiseert 130 procent meer inschrijvingen in het eerste trimester. Dat kan tellen. Bij SsangYong (+256 %) en Infiniti (+236 %) weerspiegelt de komst van respectievelijk een nieuw model en een dieselmotor zich in de verkoop. Let ook op de hernieuwde kracht van Saab, dat zijn inschrijvingen verdubbelde.
Dalers
Het merk Dodge, dat binnenkort verdwijnt van de Europese markt, is nog maar een schim van zichzelf en neemt een duik van 86 procent. Idem voor Chrysler en Daihatsu, die 47 en 55 procent achteruitboeren. Bij Lancia en Mazda loopt het ook niet zoals het hoort: min 46 en 40 procent.