Zowat 20 jaar na de legendarische MC12 en een halve eeuw na de magnifieke Bora is Maserati Corse terug met een echte supercar: de MC20! Maar met een gamma dat de laatste decennia vooral uit GT’s, berlines en zelfs SUV’s op diesel bestaat, slaagt de Italiaanse constructeur er dan nog in om van de eerste keer in de roos te schieten? We kunnen het antwoord al verklappen: ondanks al die jaren afwezigheid kunnen we met zekerheid zeggen dat Maserati niet vergeten is hoe het puristen moet verleiden!
Design Maserati undefined
Subtiel en sober... maar fascinerend design!
Ondanks zijn naam is de Maserati MC20 geen rechtstreekse afstammeling van de MC12. We zouden het eerder een spirituele opvolger noemen. Beide Italiaanse diva’s delen misschien wel een centraal geplaatste motor, maar met een lengte van 4,67 m, een breedte van 1,97 m en een hoogte van slechts 1,22 m is de MC20 een pak compacter dan zijn voorvader. Zijn design is ook subtieler, soberder en ronder dan dat van de MC12, maar ook dan de meeste Italiaanse supercars, meer bepaald die uit Maranello of Sant’Agata Bolognese. Dat wil echter niet zeggen dat de Maserati MC20 minder fascinerend of verleidelijk is! Hij doet nog steeds de hoofden draaien, en dat zowel tijdens het rijden als bij stilstand, wanneer je het carbon van zijn vleugeldeuren in detail kan bewonderen, net als de luchtgaten in de vorm van een drietand in zijn plexiglazen achterruit.
Teleurstellend interieur?
Helaas verdwijnt een deel van de Italiaanse charme wanneer je aan boord klautert. Het dashboard is zo minimalistisch als het maar kan, met voor de bestuurder een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch. Ook het centrale aanraakscherm is 10,25 inch groot en komt rechtstreeks uit de... elektrische Fiat 500! Niet echt een supercar van een kwart miljoen euro waardig... Maar die gedeelde technologie is misschien toch niet zo’n slecht idee, want het scherm is wel gemakkelijk in gebruik (ondanks de nogal kleine toetsen) en het verbindt draadloos met Android Auto of Apple CarPlay. Bovendien zijn, naast dit display en de goedkope knoppen, de rest van de materialen en de afwerking wel een echte supercar waardig! Je kan zelfs een vleugje van het carbon chassis zien op de middenconsole. En in het midden van die console is er nog een draaiknop, waarmee je zowel de rijmodus als de hardheid van de ophanging instelt.
Beleving Maserati undefined
Praktischer dan je zou denken
Zoals het een supercar betaamt, is de Maserati MC20 natuurlijk een strikte tweezitter. Maar het Italiaanse merk heeft hem wel min of meer praktisch proberen maken. Om te beginnen is er een koffer aan de voorkant met een volume van 47 liter. Deze zeer smalle ruimte is net groot genoeg om de boorddocumenten en wat kleine spullen in op te bergen. De Maserati MC20 heeft echter nog een tweede koffer van iets meer dan 100 liter achteraan, net naast de motor. Die ruimte is een stuk praktischer, maar je steekt er best je diepvriesmaaltijden niet in, want die worden meteen opgewarmd tijdens de rit naar huis...