Sébastien Vanhouche

9 APR 2024

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

"

De Maserati MC20 rijdt als een grote kart, maar is nooit intimiderend, waardoor je hem perfect dagelijks kan gebruiken, ook dankzij een verbazend praktische koffer."

Zowat 20 jaar na de legendarische MC12 en een halve eeuw na de magnifieke Bora is Maserati Corse terug met een echte supercar: de MC20! Maar met een gamma dat de laatste decennia vooral uit GT’s, berlines en zelfs SUV’s op diesel bestaat, slaagt de Italiaanse constructeur er dan nog in om van de eerste keer in de roos te schieten? We kunnen het antwoord al verklappen: ondanks al die jaren afwezigheid kunnen we met zekerheid zeggen dat Maserati niet vergeten is hoe het puristen moet verleiden!

Advertentie
Advertentie

Design

Subtiel en sober... maar fascinerend design!

Ondanks zijn naam is de Maserati MC20 geen rechtstreekse afstammeling van de MC12. We zouden het eerder een spirituele opvolger noemen. Beide Italiaanse diva’s delen misschien wel een centraal geplaatste motor, maar met een lengte van 4,67 m, een breedte van 1,97 m en een hoogte van slechts 1,22 m is de MC20 een pak compacter dan zijn voorvader. Zijn design is ook subtieler, soberder en ronder dan dat van de MC12, maar ook dan de meeste Italiaanse supercars, meer bepaald die uit Maranello of Sant’Agata Bolognese. Dat wil echter niet zeggen dat de Maserati MC20 minder fascinerend of verleidelijk is! Hij doet nog steeds de hoofden draaien, en dat zowel tijdens het rijden als bij stilstand, wanneer je het carbon van zijn vleugeldeuren in detail kan bewonderen, net als de luchtgaten in de vorm van een drietand in zijn plexiglazen achterruit.

Teleurstellend interieur?

Helaas verdwijnt een deel van de Italiaanse charme wanneer je aan boord klautert. Het dashboard is zo minimalistisch als het maar kan, met voor de bestuurder een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch. Ook het centrale aanraakscherm is 10,25 inch groot en komt rechtstreeks uit de... elektrische Fiat 500! Niet echt een supercar van een kwart miljoen euro waardig... Maar die gedeelde technologie is misschien toch niet zo’n slecht idee, want het scherm is wel gemakkelijk in gebruik (ondanks de nogal kleine toetsen) en het verbindt draadloos met Android Auto of Apple CarPlay. Bovendien zijn, naast dit display en de goedkope knoppen, de rest van de materialen en de afwerking wel een echte supercar waardig! Je kan zelfs een vleugje van het carbon chassis zien op de middenconsole. En in het midden van die console is er nog een draaiknop, waarmee je zowel de rijmodus als de hardheid van de ophanging instelt.

 

Beleving

Praktischer dan je zou denken

Zoals het een supercar betaamt, is de Maserati MC20 natuurlijk een strikte tweezitter. Maar het Italiaanse merk heeft hem wel min of meer praktisch proberen maken. Om te beginnen is er een koffer aan de voorkant met een volume van 47 liter. Deze zeer smalle ruimte is net groot genoeg om de boorddocumenten en wat kleine spullen in op te bergen. De Maserati MC20 heeft echter nog een tweede koffer van iets meer dan 100 liter achteraan, net naast de motor. Die ruimte is een stuk praktischer, maar je steekt er best je diepvriesmaaltijden niet in, want die worden meteen opgewarmd tijdens de rit naar huis...

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Kloppend hart van Neptunus

Die krachtbron centraal achteraan in de Italiaanse supercar heeft ook een naam: Nettuno! Het is een 3-liter biturbo-V6 die gebruik maakt van Formule 1-technologie, maar zonder enige elektrische assistentie. De motor ontwikkelt maar liefst 630 pk en 730 Nm koppel, dat exclusief naar de achterwielen wordt overgebracht via een uitstekende 8-trapsautomaat met dubbele koppeling. Daarmee kan de Maserati MC20 in amper 2,9 seconden van 0-100 km/u accelereren! Prestaties waarmee de Italiaanse schone de strijd kan aangaan met de hybride supercars als de Ferrari 296 GTB en de McLaren Artura. En met een topsnelheid van 325 km/u is de MC20 zelfs een paar kilometer sneller dan een Porsche 911 Turbo. Om maar te zeggen dat er geen twijfel over bestaat dat de fabriek in Modena een echte supercar heeft gebouwd!

Nooit intimiderend...

De Maserati MC20 heeft eerst en vooral een (zeer) sportief temperament, nog meer dan bijvoorbeeld een Porsche 911. We zouden hem een Alpine A110 op anabolen kunnen noemen. Maar dat betekent niet dat hij intimiderend voor de dag komt. Enkele bochten en acceleraties zijn voldoende om zelfvertrouwen te winnen als gelukkige achter het stuur. Naast het uitstekende houvast van de comfortabele kuipzetels heb je ook een uitstekend zicht vooraan, maar ook achteraan dankzij de digitale middenspiegel. Het is ook gemakkelijk om geleidelijk aan zijn potentieel en zijn vermogen te leren kennen via de vier rijmodi: GT, Sport, Corsa en Wet.

... maar altijd superkrachtig!

Dankzij de zeer lage zitpositie voel je je steeds achter het stuur van een kart, ongeacht het gekozen programma. De Maserati MC20 reageert vingervlug op acceleraties, veranderingen van richting en op inputs van het rempedaal. Je zou nooit vermoeden dat de supercar flirt met de 1,5 ton, hij voelt ongelooflijk efficiënt en snel aan, nog sneller zelfs dan je zou vermoeden met zijn 630 pk! En na het crescendo van het toerenbereik moet je maar aan de enorme carbon rechterpeddel trekken – die op de ideale positie op de stuurkolom staat gemonteerd, en dus niet op het stuur zelf – om verder vooruit gekatapulteerd te worden. Een gebeurtenis op zich. Er is geen twijfel mogelijk: de Maserati MC20 is een supercar met een echt temperament, wat voor een groot deel te danken is aan die Nettuno achterin.

Supercar voor elke dag

De Maserati MC20 is gelukkig niet alleen ontworpen om zich uit te kunnen leven op een circuit of een afgesloten piste. Een simpele draai aan de knop op de middenconsole is voldoende om, zoals de naam van een van zijn rijmodi aangeeft, de supercar te transformeren in een GT – of toch bijna. Dankzij zijn ultrastijve carbon chassis heeft Maserati een iets soepelere ophanging kunnen monteren. Het blijft stijf, ook in de GT-modus, maar het is wel zacht genoeg om dagelijks te kunnen gebruiken, en dat op elk type wegdek. Iets dat trouwens ook lukt in de Sport-modus, van waaruit je kan swipen en draaien aan de knop om de ophanging weer een tandje zachter te zetten. We maken de vergelijking opnieuw met die Franse sportwagen met middenmotor, maar de Maserati MC20 is echt bruikbaar in het dagelijks verkeer.

Prijs

Prijs Maserati MC20

Om een Maserati MC20 te kunnen aanschaffen, moet je minstens 254.050 euro op je spaarrekening hebben. En daarmee heb je nog maar een zeer basic uitvoering... Deze prijs kan dus zonder enige moeite de hoogte in worden gestuwd, zeker als je gaat aankloppen bij de Fuoriserie-afdeling van het merk, waar al je wensen werkelijkheid kunnen worden. En is dat nog niet voldoende, dan zijn er ook sommige tuners als Mansory die ultraexclusieve reeksen uitbrengen van de Maserati MC20, voor wie het nog iets extravaganter wil... Voor liefhebbers van frisse lucht is er trouwens ook een cabrioversie van de Maserati MC20, de Cielo, die een vanafprijs heeft van 289.650 euro.

Verdict

De Maserati MC20 rijdt als een grote kart, maar is nooit intimiderend en geeft je zelfs zeer snel vertrouwen achter het stuur als je een van de gelukkigen bent die er eentje kan betalen. Naast zijn onmiskenbare dynamische kwaliteiten is deze Italiaanse schone ook dagelijks bruikbaar dankzij zijn verschillende rijmodi, maar ook dankzij zijn koffer achteraan, die verbazend praktisch is... voor een supercar. En dat alles met een subtiele, sobere lijn, die zowel fascinerend als verleidelijk voor de dag komt!

Advertentie
Advertentie