Bij de presentatie in 2020 was Maserati van plan om een volledig elektrische Folgore-versie van zijn MC20 supercar te lanceren. Die zou dit jaar worden voorgesteld, maar hij zal uiteindelijk het levenslicht niet zien...
De Maserati MC20 behoudt uiteindelijk zijn sublieme V6 Nettuno-motor die momenteel 463 kW (630 pk) en 730 Nm levert. Volgens onze collega's van Autocar, maar ook van Top Gear, is de vraag naar een Maserati MC20 Folgore - en eigenlijk naar een volledig elektrische supercar in het algemeen - simpelweg “onvoldoende". Rimac heeft bijvoorbeeld nog niet al zijn Nevera's verkocht, hoewel het model al in 2021 werd geïntroduceerd. Sommige concurrenten van het merk met de drietand, zoals Porsche of Lotus, hebben ook besloten om op verbrandingsmotoren te blijven inzetten. En daar zullen we zeker niet over klagen, want als gevolg daarvan zou Maserati zijn MC20 met verbrandingsmotor verder moeten verbeteren!



Binnenkort meer vermogen voor de V6 Nettuno van de Maserati MC20?
De Maserati MC20 zou dus binnenkort kunnen genieten van de verbeteringen die we hebben gezien op de recente GT2 Stradale-versie die afgelopen augustus in Pebble Beach werd gepresenteerd. De 10 extra pk's lijken daarvan de meest voor de hand liggende te zijn. Hierdoor zal de V6 Nettuno een totaal vermogen van 471 kW (640 pk) en 730 Nm koppel leveren! Die extra paardenkracht stelt de Maserati GT2 Stradale in staat om in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 324 km/u te bereiken. Dat is een kleine kilometer per uur, maar ook een tiende van een seconde minder dan de huidige MC20.

Zijn de elektrische Maserati Quattroporte en Levante ook ten dode opgeschreven?
Zoals we gewoon zijn sinds vele jaren, staat Maserati in de rode cijfers... Het merk verkocht vorig jaar slechts 12.000 auto’s tegenover iets meer dan 20.000 in 2023. Deze slechte cijfers, samen met de annulering van de Maserati MC20 Folgore, roepen natuurlijk vragen op over de toekomst van het Italiaanse merk met de drietand. De volgende Quattroporte, maar ook de opvolger van de Levante zouden namelijk ook volledig elektrisch moeten worden. Maar zullen ze uiteindelijk zoals gepland in 2028 en 2027 verschijnen? Alleen de toekomst zal het uitwijzen...