Het verhaal begon aan de start van de vorige eeuw, toen ene Wilhelm Maybach de handen in elkaar sloeg met Gottlieb Daimler om diverse motoren op punt te stellen. Na een meningsverschil trok Maybach zijn conclusies en ging hij in zee met Ferdinand von Zeppelin, deze keer om motoren voor luchtschepen te ontwikkelen. Alle Zeppelin-luchtschepen, tot en met de beroemde LZ 127 Graf von Zeppelin, werden dus uitsluitend met Maybach-motoren uitgerust. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de constructeur de belangrijkste leverancier van motoren voor Duitse tanks. Het merk slaagde er echter niet in om weer op te staan na het conflict en verdween in de plooien van de tijd, tot het in 2002 door Mercedes-Benz van onder het stof werd gehaald.
Geflopte herstart
Aan de eeuwwisseling besloot Daimler om Maybach weer tot leven te wekken en er een rechtstreekse rivaal van te maken voor Rolls-Royce en Bentley. Het werd een zeer luxueus topmerk met twee heel vergelijkbare modellen die enkel van elkaar verschilden door hun lengte: de 57 en de 62 (voor respectievelijk 5,7 en 6,2 meter lang). De twee versies stonden op een verlengd en verbeterd platform van de Mercedes-Benz S-Klasse. Eind 2011 meldde Daimler het einde van de productie van de twee modellen aan tegen 2013. De groep won namelijk wel geld op elk gebouwd exemplaar, maar slaagde nooit om de aanvankelijk geplande productiecijfers te halen.
Tweede hergeboorte
Het merk keerde dan terug in 2014, toen Mercedes-Benz op het salon van Los Angeles de Mercedes-Maybach S500 en S600 voorstelde. Het merk was dan niet meer volledig zelfstandig maar eerder een exclusieve uitrustingslijn op basis van bestaande Mercedes-modellen. En het lijkt erop dat de Duitse groep op die manier eindelijk een succesformule heeft gevonden. Met de S500, S600 en GLS zit Mercedes-Maybach op een roze wolk. De verkoopcijfers van het zelfstandige merk zijn in vergelijking met die van vorig jaar met 25 procent gestegen: alleen al in de het jongste trimester zijn er 4.400 geleverd (alle modellen bij elkaar opgeteld).
Een opvallend cijfer: de verkoopcijfers van die voorbije drie maand liggen op hun eentje hoger dan die van de totale productie van de Maybach 57 en 62 tussen 2002 en 2013. De directie van de groep, die tegenwoordig Mercedes-Benz Group heet, zal ongetwijfeld zeer in haar nopjes zijn over de commerciële prestaties van Mercedes-Maybach.