McLaren verspreidt druppelsgewijs meer informatie over zijn toekomstige supercar P1. Die wil niet zomaar concurreren met Ferrari of Lamborghini, maar simpelweg de beste zijn op de weg én op circuit. De P1 is een waardige erfgenaam voor de mythische F1.
P1
De naam vergt wat uitleg. In alle bescheidenheid verwijst McLaren naar de talrijke overwinningen uit zijn Formule 1-tijd (180 om precies te zijn) en 153 poleposities. De mythische McLaren F1 was de eerste straatauto van het merk en het project heette P1. Vandaar de naamkeuze.
600
600 is een magisch cijfer om te onthouden. De actieve aerodynamische kleppen voor de voorwielen en de achtervleugel met verstelbare hoek (0 tot 60°) creëren een aerodynamische druk van ongeveer 600 kg. 600 is ook het aantal het vermogen per ton. Over het definitieve gewicht of vermogen is er nog geen informatie, maar we schatten dat de bolide minder dan 1,5 ton weegt (dankzij koolstofvezel) en ongeveer 850 pk levert.
500
De commercialisatie begint aan het einde van volgend jaar, maar er worden slechts 500 exemplaren gebouwd. Kort daarvoor maakt McLaren meer gedetailleerde informatie bekend (prijzen, vermogen, gewicht, …).