De Concept CLA werd in 2023 voorgesteld op de IAA Mobility in München en is de voorbode op een nieuwe generatie compacte modellen bij Mercedes. De conceptcar was onlangs op doortocht in België, net als zijn grote broer, de EQXX. De gelegenheid om eens stil te staan bij alles wat we al weten over de volgende generatie CLA, die in 2025 op de markt komt.

1. Hij komt als vierdeurscoupé en als Shooting Brake

De CLA 2025 wordt het eerste model op de nieuwe modulaire architectuur van Mercedes, met de naam MMA (Mercedes Modular Architecture). We weten al dat dit platform is ontworpen voor een familie van vier modellen. Na de vierdeurscoupé CLA zou er dan ook een CLA Shooting Brake moeten volgen. De twee andere silhouetten worden al zeker SUV's. Het gaat namelijk om de opvolgers van de huidige Mercedes EQA en EQB.

2. Hij wordt elektrisch, maar krijgt ook verbrandingsmotoren

Hoewel dit nieuwe platform initieel werd ontworpen voor elektrische mobiliteit, kunnen we nu bevestigen dat het ook compatibel wordt met hybride verbrandingsmotoren. In tegenstelling tot het huidige gamma, zal er in de nabije toekomst geen onderscheid meer zijn tussen de elektrische EQ-modellen en de klassieke modellen met een verbrandingsmotor bij Mercedes. Dat konden we al zien bij de elektrische versie van de G-Klasse, die uiteindelijk niet EQG, maar wel G 580 heet. Het verschil moet je dus zien aan de cijfers, en niet aan de letters. De precieze namen staan nog niet vast, maar we kunnen ons inbeelden dat de toekomstige CLA 180 en CLA 200 nog gewoon een benzinemotor krijgen, terwijl bijvoorbeeld de CLA 400 elektrisch wordt.

3. Hij krijgt voor- of achterwielaandrijving

Bijzonder aan dit platform: de aandrijving komt van ofwel de voorwielen, ofwel de achterwielen, afhankelijk van de soort aandrijftechnologie. De CLA 2025 met verbrandingsmotor wordt namelijk een voortrekker, terwijl de elektrische CLA 2025 achterwielaandrijving krijgt. Of toch wat betreft de basisversies met tweewielaandrijving, want er komen natuurlijk ook krachtige (AMG?) varianten met vierwielaandrijving.

4. Hij wordt extreem zuinig

De toekomstige Mercedes CLA 2025 neemt verschillende technische innovaties over van het rijdende laboratorium Vision EQXX, waarmee hij een bijzonder laag elektrisch verbruik moet kunnen voorleggen. Voor technologieliefhebbers hebben we het dan over onder meer een omvormer uit siliciumcarbide en batterijcellen met een anode uit siliciumoxide. Maar vooral de intern door Mercedes ontwikkelde elektromotor moet tot 93% energie-efficiëntie bieden van de batterij tot de wielen. Een bijzonder hoog niveau, waarmee Mercedes mikt op een WLTP-verbruik van amper 12 kWh/100 km voor de aanstaande elektrische CLA 2025.

5. Hij krijgt meer dan 750 km autonomie

Het gevolg van dit lage verbruik is dat de CLA 2025, in de versie met het grootste rijbereik, een actieradius van meer dan 750 km moet kunnen halen. Daarmee zou hij net zo geschikt moeten zijn als een model met verbrandingsmotor voor de grote vakantieritten in de zomer of winter (ook de warmtepomp van de CLA 2025 werd op punt gesteld met dank aan de Vision EQXX). Bovendien moet zijn 800 volt-architectuur snelladen erg efficiënt maken. Mercedes kondigt een DC-laadvermogen aan tot 250 kW, waarmee je tot 400 km autonomie moet kunnen recupereren in slechts 15 minuten.