Of ze nu worden aangedreven door een verbrandingsmotor of volledig elektrisch zijn, de toekomstige bedrijfsvoertuigen zullen op hetzelfde modulaire, flexibele en schaalbare platform worden gebouwd!
Om te concurreren met de Renault Estafette, Goelette en Trafic E-Tech electric en hun toekomstige verwanten met Volvo-badge, heeft Mercedes een compleet nieuw platform ontwikkeld voor zijn toekomstige bedrijfswagens. Dit platform, dat de naam VAN krijgt, is uiterst modulair, flexibel en schaalbaar. Er kunnen namelijk niet alleen conventionele aandrijflijnen in geplaatst worden, maar ook volledig elektrische. Ongeveer 70% van de componenten is identiek! Deze voertuigen worden zelfs op dezelfde productielijn gebouwd, dankzij hun grote technische gelijkenis.
Voertuigen voor zowel professionals als "de meest veeleisende klanten"
De nieuwe platformen stellen Mercedes ook in staat om een duidelijk onderscheid te maken tussen premium en ronduit luxueuze bedrijfswagens. Sommige opvolgers van de huidige V-Klasse en EQV zullen volgens Mercedes namelijk voldoen aan "de hoogste verwachtingen van de meest veeleisende klanten". Het lijkt er dus op dat de Duitse fabrikant met de ster daadwerkelijk een MPV-versie van zijn EQS wil creëren. De vraag blijft of deze toekomstige luxevoertuigen uitsluitend elektrisch zullen zijn of ook met een verbrandingsmotor zullen worden uitgerust.
Eerste concept in 2025, productieversie in 2026
Gelukkig hoeven we niet lang meer te wachten om een eerste toepassing van deze nieuwe VAN-platformen te zien. Mercedes presenteert in de lente van 2025 namelijk al een eerste "luxueus, uiterst elegant en ruim" concept. Het wordt een voertuig dat een eerste indruk zal geven van "hoe het merk zou kunnen voldoen aan de hoogste eisen van klanten". De eerste modellen gebaseerd op het Van Electric Architecture (VAN.EA) platform worden vanaf 2026 geïntroduceerd. Hun tweelingen met verbrandingsmotor, gebaseerd op de Van Combustion Architecture (VAN.CA), volgen daarna.