Het gebeurt niet elke dag dat een constructeur een volledig nieuw model introduceert. De laatste keer dat Mini dit deed, was met de Paceman, inmiddels meer dan 10 jaar geleden! En zelfs toen ging het 'gewoon' om een coupéversie van de eerder voorgestelde Countryman. Nu is de constructeur echt met een schone lei begonnen om een 100% elektrische auto te ontwerpen die tussen de huidige Cooper en Countryman moet passen. Helaas lijkt Mini de plank mis te slaan...
Design Mini Aceman
Geen SUV, en eigenlijk ook geen crossover...
De Mini Aceman is een merkwaardige verschijning wanneer je hem in het echt ziet. Hij heeft onmiskenbaar stijl, maar is duidelijk noch een SUV, noch een crossover, al doet zijn uiterlijk dat misschien vermoeden. In feite lijkt hij eerder een vijfdeursversie van de elektrische Mini Cooper die we al kennen. Zijn gedrongen, dynamische en aantrekkelijke carrosserie doet hem groter lijken dan hij werkelijk is. De Mini Aceman meet namelijk slechts 4,079 m in lengte, 1,754 m in breedte en 1,514 m in hoogte. Ter vergelijking: dat is 22,1 cm langer, 0,2 cm smaller en 5,4 cm hoger dan een elektrische Mini Cooper. Hij is daarentegen 36,6 cm korter, 8,9 cm smaller en 12,1 cm lager dan zijn grote broer, de Countryman. De afmetingen van de Mini Aceman liggen dus duidelijk dichter bij die van de Cooper dan bij de Countryman. Ze zijn ook vrijwel identiek aan die van de Jeep Avenger, aan de buitenkant dan toch...
Bij de Aceman draait alles om de looks. Dat geldt voor het exterieur, maar ook voor het interieur. Eenmaal aan boord zie je bijvoorbeeld hetzelfde dashboard en dezelfde sfeerverlichting als in de Cooper en Countryman. Die geven de Aceman absoluut een premium uitstraling! Maar het interieur van de Mini Aceman is in werkelijkheid alleen premium qua uiterlijk... Zowat alle oppervlakken zijn gemaakt van goedkoop plastic. Je vindt het zelfs terug op dat fameuze dashboard en op de bovenkant van de voorportieren. De middenarmsteun lijkt wel een goedkoop accessoire dat pas na de ontwikkeling van de wagen is toegevoegd. Zonde...
Beleving Mini Aceman
Alleen maar schone schijn?
Het centrale ronde scherm met een diameter van 24 cm (9,5 inch) is het enige display aan boord, afgezien van een optioneel head-up display, en draagt uiteraard bij aan de premium en speelse uitstraling van de Mini Aceman. Het is vrijwel de enige manier om met het voertuig te communiceren. Dit kan via spraak met Spike, Mini's spraakassistent, of via het touchscreen van de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem. Het systeem is zowaar nog aanpasbaarder en leuker dan de rest van de auto, met 7 verschillende rijmodi. Deze 'experiences' hebben hun effect zowel op het uitzicht van het systeem als op de manier waarop de Aceman rijdt. Vier ervan produceren zelfs een specifiek geluid bij het accelereren! Helaas vraagt deze software, hoe aanpasbaar en leuk ook, behoorlijk wat gewenning voordat je er echt mee uit de voeten kunt. En hoewel Android Auto en Apple CarPlay draadloos beschikbaar zijn, zijn ze eigenlijk niet goed geïntegreerd. Ze worden namelijk alleen weergegeven op een klein centraal deel van het scherm. Het gevolg is dat wat er wordt getoond soms moeilijk leesbaar is. Opnieuw geldt: de presentatie oogt geweldig, maar het gebruik laat te wensen over... Jammer, we hadden liever het omgekeerde gezien.
Klein, kleiner, Mini Aceman...
Het zijn trouwens niet alleen Apple CarPlay en Android Auto die klein zijn in de Mini Aceman. Hij staat op een wielbasis van 2,606 m die net genoeg ruimte biedt voor twee volwassenen achterin. Ze zitten echter niet bijzonder comfortabel, vooral door de vloer die vrij hoog ligt op de tweede zitrij. De middelste plaats kan je al helemaal vergeten, want die is veel te smal. En dan de kofferbak, die is (heel) klein! De inhoud varieert van amper 300 tot 1.005 l en er is ook geen frunk, hoe klein ook, om de laadkabels in op te bergen. Jammer, alweer…