of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Dit account bestaat reeds

Sébastien Vanhouche

14 FEB 2025

Test: Mini Aceman, een gemiste kans?

Als nieuwste model in het Mini-gamma zou de Aceman de brug moeten slaan tussen de Cooper en de Countryman. Maar in praktijk rijst de vraag of dit wel echt een Mini is...

{"fr":"Mini Countryman rouge et gris en conduite sur route de campagne sinueuse.","nl":"Rode en grijze Mini Countryman rijdend op een kronkelige plattelandsweg."}
{"fr":"Mini Countryman rouge sur route urbaine, bâtiments historiques en arrière-plan, coucher de soleil.","nl":"Rode Mini Countryman op stedelijke weg, historische gebouwen op de achtergrond, zonsondergang."}

"Klein, oncomfortabel en niet bijzonder dynamisch of leuk om te rijden: de Mini Aceman heeft eigenlijk alleen zijn looks mee, en die hebben dan nog een stevig prijskaartje…"

Het gebeurt niet elke dag dat een constructeur een volledig nieuw model introduceert. De laatste keer dat Mini dit deed, was met de Paceman, inmiddels meer dan 10 jaar geleden! En zelfs toen ging het 'gewoon' om een coupéversie van de eerder voorgestelde Countryman. Nu is de constructeur echt met een schone lei begonnen om een 100% elektrische auto te ontwerpen die tussen de huidige Cooper en Countryman moet passen. Helaas lijkt Mini de plank mis te slaan...

Advertentie
Advertentie

Design

Geen SUV, en eigenlijk ook geen crossover...

De Mini Aceman is een merkwaardige verschijning wanneer je hem in het echt ziet. Hij heeft onmiskenbaar stijl, maar is duidelijk noch een SUV, noch een crossover, al doet zijn uiterlijk dat misschien vermoeden. In feite lijkt hij eerder een vijfdeursversie van de elektrische Mini Cooper die we al kennen. Zijn gedrongen, dynamische en aantrekkelijke carrosserie doet hem groter lijken dan hij werkelijk is. De Mini Aceman meet namelijk slechts 4,079 m in lengte, 1,754 m in breedte en 1,514 m in hoogte. Ter vergelijking: dat is 22,1 cm langer, 0,2 cm smaller en 5,4 cm hoger dan een elektrische Mini Cooper. Hij is daarentegen 36,6 cm korter, 8,9 cm smaller en 12,1 cm lager dan zijn grote broer, de Countryman. De afmetingen van de Mini Aceman liggen dus duidelijk dichter bij die van de Cooper dan bij de Countryman. Ze zijn ook vrijwel identiek aan die van de Jeep Avenger, aan de buitenkant dan toch...

Bij de Aceman draait alles om de looks. Dat geldt voor het exterieur, maar ook voor het interieur. Eenmaal aan boord zie je bijvoorbeeld hetzelfde dashboard en dezelfde sfeerverlichting als in de Cooper en Countryman. Die geven de Aceman absoluut een premium uitstraling! Maar het interieur van de Mini Aceman is in werkelijkheid alleen premium qua uiterlijk... Zowat alle oppervlakken zijn gemaakt van goedkoop plastic. Je vindt het zelfs terug op dat fameuze dashboard en op de bovenkant van de voorportieren. De middenarmsteun lijkt wel een goedkoop accessoire dat pas na de ontwikkeling van de wagen is toegevoegd. Zonde...

Beleving

Alleen maar schone schijn?

Het centrale ronde scherm met een diameter van 24 cm (9,5 inch) is het enige display aan boord, afgezien van een optioneel head-up display, en draagt uiteraard bij aan de premium en speelse uitstraling van de Mini Aceman. Het is vrijwel de enige manier om met het voertuig te communiceren. Dit kan via spraak met Spike, Mini's spraakassistent, of via het touchscreen van de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem. Het systeem is zowaar nog aanpasbaarder en leuker dan de rest van de auto, met 7 verschillende rijmodi. Deze 'experiences' hebben hun effect zowel op het uitzicht van het systeem als op de manier waarop de Aceman rijdt. Vier ervan produceren zelfs een specifiek geluid bij het accelereren! Helaas vraagt deze software, hoe aanpasbaar en leuk ook, behoorlijk wat gewenning voordat je er echt mee uit de voeten kunt. En hoewel Android Auto en Apple CarPlay draadloos beschikbaar zijn, zijn ze eigenlijk niet goed geïntegreerd. Ze worden namelijk alleen weergegeven op een klein centraal deel van het scherm. Het gevolg is dat wat er wordt getoond soms moeilijk leesbaar is. Opnieuw geldt: de presentatie oogt geweldig, maar het gebruik laat te wensen over... Jammer, we hadden liever het omgekeerde gezien.

Klein, kleiner, Mini Aceman...

Het zijn trouwens niet alleen Apple CarPlay en Android Auto die klein zijn in de Mini Aceman. Hij staat op een wielbasis van 2,606 m die net genoeg ruimte biedt voor twee volwassenen achterin. Ze zitten echter niet bijzonder comfortabel, vooral door de vloer die vrij hoog ligt op de tweede zitrij. De middelste plaats kan je al helemaal vergeten, want die is veel te smal. En dan de kofferbak, die is (heel) klein! De inhoud varieert van amper 300 tot 1.005 l en er is ook geen frunk, hoe klein ook, om de laadkabels in op te bergen. Jammer, alweer…

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Tot 405 km bereik, echt waar?

De Mini Aceman is verkrijgbaar met drie verschillende motorvarianten. Als instapversie levert de "E"-variant 135 kW (184 pk) en 290 Nm koppel. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden en haalt hij een topsnelheid van 160 km/u. Deze motor is gekoppeld aan een 38,5 kWh batterij die de Mini Aceman een bereik tot 309 km geeft. Eenmaal die is uitgeput, beschikt deze variant over een maximaal laadvermogen van slechts 70 kW om van 10% batterijniveau naar 80% te gaan in 29 minuten.

De Mini Aceman SE beschikt over 160 kW (218 pk) en 330 Nm koppel waarmee hij in 7,1 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 170 km/u haalt. Hij heeft echter een grotere batterij van 49,2 kWh aan boord waarmee hij tot 405 km per lading kan afleggen. Zijn maximale laadvermogen stijgt ook naar 95 kW zodat de Aceman SE van 10 naar 80% batterijniveau kan gaan in 31 minuten.

De JCW-variant heeft dezelfde laadcapaciteit en batterij als zijn kleine broer, waardoor het maximale WLTP-bereik van deze Mini Aceman daalt naar slechts 355 km. Het vermogen stijgt daarentegen naar 190 kW (258 pk) en 350 Nm, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. In alle versies drijft de elektromotor van de Mini Aceman alleen de voorwielen aan.

Helaas verbruikt de Aceman, ondanks Mini's belofte van maximaal 405 km bereik, veel voor zo'n kleine auto... Met een buitentemperatuur van ongeveer 5 graden waren de omstandigheden misschien niet ideaal om zijn maximale actieradius te testen, maar we noteerden hoe dan ook een gemiddeld verbruik van 19,5 kWh/100 km met een minimum van 17,7 kWh/100 km. Daarmee komt onze Mini Aceman SE, uitgerust met de grootste batterij van 49,2 kWh, tussen ruim 250 km en iets minder dan 280 km ver... Hij zou het in mildere weersomstandigheden waarschijnlijk iets beter kunnen doen...

Het comfort van een Mini, maar niet zijn dynamiek

We weten het: een Mini is geen grote auto, geen luxewagen met een ongelooflijke afwerking of uitzonderlijk efficiënt. Maar wat ze bijna allemaal gemeen hebben, is een prettig en speels karakter dat je zin geeft om achter het stuur te kruipen! Helaas geldt dit niet echt voor deze Aceman, die bijvoorbeeld een nogal aparte rijpositie heeft. Ook al zit je heel dicht bij de grond, het stuur zit nog lager. In zijn laagste stand ligt het stuur bijna op de knieën van de bestuurder. Niet rampzalig, maar Mini heeft ons aan iets anders doen wennen. De feedback van de besturing is daarentegen wel prettig. Ze is voldoende direct en precies. Helaas is de grip van de voortrein simpelweg afwezig. Ligt het aan de bandenmaat of aan het platform dat de Aceman deelt met andere Chinese modellen van de Great Wall-groep? Feit is dat de voorwielen onder minder ideale omstandigheden moeite hebben met bochtenwerk en accelereren. De achterkant kan weliswaar (heel) licht speels worden bij het gas loslaten, maar je moet echt bruusk tekeer gaan om een beetje plezier te hebben. Iets wat je niet bepaald wilt doen, gezien het gebrek aan vertrouwen in de grip van de voorwielen...

Wat deze Mini wel gemeen heeft met de andere modellen van het merk, is een keihard onderstel! Sterker nog, hij gaat zelfs stuiteren en springen bij lage snelheden! De Aceman is ook geen lichtgewicht en weegt afhankelijk van de motorisering tussen 2,17 en 2,28 ton. De nieuwkomer van Mini maakt het nog enigszins goed met een fijne one-pedal rijmodus en goede rijhulpsystemen, tenminste als je die opties hebt aangevinkt tijdens de configuratie.

Prijs

Hoeveel kost een Mini Aceman in 2025 in België?

Natuurlijk zouden alle tekortkomingen van deze nieuwe Mini deels vergeven worden als hij betaalbaar was, maar het grote probleem is dat hij dat niet is! De prijzen van de Aceman E beginnen namelijk vanaf 33.350 euro in België. De SE-versie kost minstens 37.350 euro terwijl de prijzen van de Mini Aceman JCW beginnen bij 45.550 euro! Bedragen die je natuurlijk gemakkelijk met enkele duizenden euro's kunt verhogen door maar een paar minuten met de configurator te spelen... Ons testexemplaar met SE-motor kostte meer dan 45.000 euro! Dat is (heel) duur voor een kleine elektrische auto die - in het beste geval - geen 300 km kan rijden zonder opnieuw ionen te moeten tanken...

Verdict

De Aceman is écht een gemiste kans voor Mini. Het merk is er namelijk niet in geslaagd om de overstap naar volledig elektrisch aan te grijpen om zijn concept - een auto die even leuk is om naar te kijken als om mee te rijden - verder te ontwikkelen. Sterker nog, ze hebben de tekortkomingen zelfs verergerd door een (heel) klein en bijzonder oncomfortabel model te creëren dat niet eens echt dynamisch en leuk is om te rijden... De Mini Aceman heeft uiteindelijk alleen zijn looks mee, die, dat moeten we toegeven, wel heel geslaagd zijn. Maar tegen welke prijs?…

Advertentie
Advertentie