“i” is, voor Mitsubishi, synoniem met “new-age” innovatie. Het is ook de naam van een nieuw model dat in Tokyo zal worden voorgesteld. Volgens het communiqué huwt deze auto een origineel uiterlijk met een ruim intérieur. Hij karakteriseert zich door crash bestendig te zijn en, volgens de constructeur, “atletische prestaties dankzij zijn soepelheid”.
De boodschap is duidelijk: Mitsubishi wil zijn minicar. Het “i” model is er de inspiratie voor. Zijn uit één lijn bestaande silhouet wil ook een knusse ruimte aanbieden voor de passagiers. Dit concept is 3395 mm lang voor een wielbasis van 2550 mm, en 1600 mm hoog. De grote voorruit moet de indruk geven dat er ruimte zat is. Daar waar het dashboard uit “zachte” materialen het gevoel van welzijn moet garanderen.
MIVEC
Onder de motorkap zit een 3 cilinder met turbo intercooler van 64 pk (47 kW). Alles werd gedaan om een stillere auto te maken, bijvoorbeeld door het gebruik van een meer rigide motor. De ingénieurs van Mitsubishi hebben ook aan het verbruik en de uitlaatgassen gedacht voor dit motorblok, en kreeg de naam MIVEC mee.
Stevigheid
Tot slot, een van de doelstellingen van deze mini-auto was ook om een buitengewoon stevige wagen te bouwen, bestendig tegen frontale en laterale aanrijdingen. Er moesten dus absorptie zones ingebouwd worden. Zo werd de motor iets naar achter geplaatst en werd de vrijgemaakte ruimte hiervoor gebruikt als kreukelzone. Dit zou alvast de vier passagiers moeten geruststellen.
Bron : Mitsubishi