Deze atmosferische 911 is de krachtigste die Porsche ooit bouwde. Hij zal in Genève als wereldpremière aan het publiek voorgesteld worden. Deze 997 GT3 geniet volop van de 3.6 die zoals gebruikelijk achteraan geplaatst werd. De flat 6 is goed voor 415 pk (305 kW) bij 7600 tr/min. Dat komt neer op 115.3 pk per liter, even herhalen, 115.3 pk per liter cilinderinhoud…
Racing car
De GT3 is een tweezitter, maar twee zitjes die voor geen geld van de wereld ingeruild willen worden. De motor, dat maximaal 8400 tr/min aankan, bezit een fenomenaal vermogen, dat zonder probleem op circuit exploiteerbaar is. De nieuwe GT3 biedt aan de amateurs een standaard wagen dat tijdens het weekend van de baan naar het circuit kan.
Korte versnellingen
Om het onderste uit de kan van deze nerveuze motor te halen, werd deze Porsche GT3 uitgerust met een zesvoudige versnellingsbak, die tussen de tweede en zesde versnellingen aangepast werd. De versnellingen zijn korter, laat Porsche weten. De toerenteller licht op net voor de motor het optimale regime bereikt. Een extra geheugensteuntje voor de piloten van deze GT3 dat een bijkomend signaal nodig hebben om op het juiste moment van versnelling te veranderen.
Niet voor doetjes
De combinatie van de krachtigste motor, nu nerveuzer, met korte versnellingen laat ongekende acceleraties toe. De 911 GT3, anno 2007, gaat van 0 tot 100 km/u in 4.3 seconden. De maximumsnelheid dat met deze nieuwe 911 GT3 opgemeten werd is 310 km/u.
Actieve ophanging
Deze GT3 is de eerste dat uitgerust wordt met een actieve ophanging. Het PASM (Porsche Active Suspension Management) systeem laat twee opties toe: baan of circuit. In sport (circuit) instelling past het systeem de schokdempers aan voor een dynamisch ritje…op circuit. In normale stand komen de instellingen overeen met het vorige GT3 model. Dat belooft!
Motoriek
Om zo goed mogelijk op de eisen van de piloot in te gaan, en zoveel mogelijk vermogen op de baan over te zetten is deze Porsche uitgerust met een mechanisch differentieel en het elektronische Traction Control systeem, afkomstig van de Carrera GT. Dit systeem beheert de aandrijving en werkelijk vermogen van de auto. Hij laat toe om zo goed mogelijk het beschikbaar vermogen te gebruiken, onder alle omstandigheden, en kan indien nodig volledig uitgeschakeld worden. Tot slot nog even meegeven dat deze GT3 uitgerust is met 19 duim velgen, een mooie spoiler achteraan en een dubbele centraal geplaatste uitlaat.
Bron : Porsche Ontdek meer inzichten
Porsche