Die collectie telt twee pareltjes, twee Formule 1-bolides: een Ferrari 640 uit 1989 en een Williams FW14 uit 1991. Met de eerste pakte Mansell twee overwinningen: de Grote Prijs van Brazilië en de Grote Prijs van Hongarije. Die laatste overwinning was trouwens een zware strijd, waarbij hij tijdens de race 12 plaatsen moest klimmen! Aan het einde van het seizoen kocht de Brit de auto en hield hem in zijn collectie. Deze Ferrari, de eerste met een semi-automatische versnellingsbak (die al eens voor problemen durfde te zorgen), is compleet en staat nog altijd op de velgen en banden van de laatste Grand Prix van het seizoen (in Australië). Hij wordt geschat op een verkoopprijs tussen de 2,5 en 5 miljoen euro!
Nog een belangrijke auto: de Williams FW14. Met deze bolide schreef Nigel Mansell 5 Grands Prix op zijn naam en gaf er zelfs een lift mee aan Ayrton Senna, toen die zonder brandstof viel op Silverstone! Deze auto kreeg hij cadeau van Williams, maar dan wel zonder motor: de melodieuze Renault V10 ging terug naar de Franse autobouwer. Het chassis wordt echter geschat op 1,5 tot 3 miljoen euro.
Drie andere auto’s worden ook aangeboden: een Reynard 2KI-chassis van de Grand Prix Master Cars series (Mansell pakte er twee overwinningen meer in 2006), een iC Modulo M89 (een driewieler met een motorfietsblok van BMW) en een Birkin 7 Sprint uit 1991, een Zuid-Afrikaanse versie van de Lotus Seven.
De auto’s worden aangeboden op de RM Sotheby’s-veiling op 14 mei in Monaco.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: