Dit jaar pakt het autosalon van Essen (28 november tot 7 december 2003) uit met een spectaculaire wereldpremière. Het Opel Performance Center (OPC) stelt een ultrasportieve conceptcar voor op basis van de Vectra GTS. Met de hulp van het innovatieve TWINTURBO-systeem produceert de 1,9-liter dieselmotor maar liefst 156 kW (212 pk) en een maximumkoppel van meer dan 400 Nm vanaf slechts 1.400 t/min. Met deze motor heeft de Vectra OPC niet meer dan 6,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te spurten. De topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 250 km/u, terwijl het verbruik volgens de Europese cyclus beperkt blijft tot slechts zes liter per 100 km. Met zijn krachtige maar zuinige, prestatiegerichte common rail inspuiting bewijst Opel nog maar eens zijn expertise op dieselvlak. De Vectra conceptcar die door OPC werd ontwikkeld, is gebaseerd op de GTS sportberline en wordt aangedreven door een evolutie van de 1.9 turbodiesel die vanaf begin volgend jaar in de Vectra en de Signum verkrijgbaar zal zijn. Terwijl de productieversie van de 1.9 CDTI ECOTEC 110 kW (150 pk) ontwikkelt, pakt de TWINTURBO-versie uit met 156 kW (212 pk). Hierdoor is zijn specifiek vermogen hoger dan dat van de 6,0-liter V12 uit de Ferrari Enzo. De Italiaanse supersportwagen ontwikkelt 80,8 kW (110 pk) per liter terwijl de Opel Vectra OPC met TWINTURBO-motor 82 kW (112 pk) per liter haalt. Aan de basis van zijn sterkere prestaties liggen twee elektronisch gestuurde turboladers met een maximumdruk van 3,0 bar waarmee de 1,9-liter TWINTURBO even soepel rijdt als een atmosferische motor met een grote cilinderinhoud. Het maximumkoppel van meer dan 400 Newtonmeter staat ter beschikking tussen 1.400 en 3.500 t/min. Naast de aanzienlijke vermogenswinst zorgt het TWINTURBO-principe ook voor een laag verbruik. Terwijl een stijging van het vermogen vaak een stijging van het verbruik met zich meebrengt, verbruikt de Vectra OPC met TWINTURBO-motor niet meer dan de standaard productiemotor (6,0 l/100 km in de Europese testcyclus). De Vectra OPC voldoet bovendien aan de Euro 4-emissienormen die vanaf 1 januari 2005 van kracht worden. De conceptcar die in Essen wordt getoond, heeft de typische Arden blauwe kleur van OPC-producten, een verlaagd koetswerk met aërodynamische accessoires en 19” aluminium velgen met bandenmaat 235/30. Het interieur is grotendeels afgewerkt met blauw leder. Met het oog op het enorme potentieel van de wagen werden de veren en schokdempers opnieuw afgesteld en werd een nog krachtiger remsysteem geïnstalleerd.

Source : Opel