5 motoren, 3 afwerkingen en 7 kleuren. In theorie zouden dat 105 mogelijke combinaties moeten zijn, als we ons de lessen kansberekening nog goed herinneren. Gelukkig kunnen we al meteen enkele combinaties schrappen, omdat bijvoorbeeld het laagste afwerkingsniveau enkel toegang heeft tot de lichtere motoren. Hetzelfde geldt voor de kleuren Elixir Rood en Vertigo Blauw, die zijn voorbehouden voor de Allure en GT afwerkingen. Ben je nog mee?
Beperkte basisuitrusting voor de Peugeot 208
Laten we gewoon beginnen met de basis: wat is er inbegrepen in de Style basisuitvoering? Wel, niet zo bijster veel eigenlijk… We noteren manuele airconditioning, automatische Eco-LED koplampen, elektrisch verstelbare buitenspiegels, parkeersensoren achteraan, Apple CarPlay / Android Auto en de nodige veiligheidsvoorzieningen. Maar daarmee is het voornaamste wel verteld. Nu goed, de Style versie is al te krijgen vanaf 18.399,99 euro. Dan is het niet heel verwonderlijk dat je het tegenwoordig moet stellen met 16” stalen velgen met (weliswaar mooie) wieldoppen. Goed als instapper dus, maar wij denken dat iets meer inleg voor een leukere auto zal zorgen.
We klimmen dus een trede in het uitrustingsniveau naar de Allure. Uiterlijk vallen direct de verduisterde ruiten op en de extra kleuraccenten in de diep doorgetrokken grille. Die laatste komen het best tot hun recht in een felle kleur, zoals het Agueda Geel. Het is deze kleur die de marketingafdeling van Peugeot steevast gebruikt en terecht: het geeft de 208 een heel sportieve uitstraling. Al zullen de 3 verticale Adidas-strepen van de dagrijverlichting daar ook wel iets mee te maken hebben… Meevaller: deze opvallende kleur is gratis! Een andere lak kost je tussen de 450 en 950 euro extra.
Maar we lopen op de feiten vooruit, terug naar de Allure en zijn uitrusting. Die voegt een aantal waardevolle elementen toe, zoals een centrale armsteun (dat we daar in 2025 nog extra voor moeten betalen…), parkeersensoren vooraan, binnenspiegel met automatische dag-nachtregeling, digitale tellers, 16” lichtmetalen velgen en een automatische airco. Dat lijkt er al meer op!
Hybrid 100 e-DSC6 als rationele keuze
Als goedkoopste motor is er de 1.2 PureTech met 100 pk gekoppeld aan een manuele versnellingsbak. Deze derde generatie heeft een betrouwbare distributieketting in plaats van een natte distributieriem, die verantwoordelijk was voor heel wat problemen in het verleden. Zoek niet naar een diesel, want die heeft het motorengamma verlaten sedert de facelift in 2023
De hybride benzinemotoren van 100 en 136 pk vinden we iets aantrekkelijker. Peugeot claimt dat we hiermee in de stad meer dan 50% van de tijd elektrisch kunnen rijden. Deze hybrides zijn uitsluitend verkrijgbaar met een automaat met 6 versnellingen. Daar zijn we niet rouwig om, want de handbak is niet het meest verfijnde exemplaar in zijn soort. De upgrade van de gewone benzine naar de Hybrid 100 e-DSC6 kost 2.699,99 euro, maar dit lijkt het ons wel waard.
De Hybrid 136 e-DSC6 is eigenlijk de motor die we willen hebben. De 136 pk zorgt voor een sprintje van 0 tot 100 km/u in 8,1 seconden. Het dubbel pijpje achteraan verraadt dat dit model net iets sneller is dan de rest. Deze aandrijving kost nog eens 1.200 euro (en 1 cent) meer. Maar we moeten eerlijk zijn: de Peugeot 208 heeft dit niet echt nodig. We vallen eerder voor zijn knappe supermini look dan voor zijn prestaties. De Hybrid 100 e-DSC6 met 100pk is bovendien vlot genoeg voor het alledaagse verkeer.
Voordelige opties en een gratis gele kleur
Aan het interieur van de Allure uitvoering valt niets te wijzigen, net als aan de velgen. De kleur Agueda Geel hadden we ook al gekozen, dus klikken we meteen door naar de opties.
De optielijst van de Peugeot 208 Allure bestaat uit slechts 3 packs. Ze zijn dan ook nog eens vriendelijk geprijsd. Het duurste pakket is het Vision & Navigation Pack en kost 800 euro. In het pak zitten een 360°-camera, achteruitrijcamera met richtlijnen op het scherm, passieve dodehoekbewaking en geconnecteerde 3D navigatie. Aangezien de Peugeot 208 Allure lekker compact is en al beschikt over parkeersensoren, is deze upgrade voor ons geen must. En navigeren doen we sowieso liever via Apple CarPlay of Android Auto.
400 euro betalen we wel voor een draadloze smartphone oplader en handenvrij openen en starten van de auto. Dat zit samen in het Access Pack.
Het goedkoopste pakket geeft ons gek genoeg de meeste waarde. Het Drive Assist Plus Pack kost maar 300 euro, maar biedt een extra veiligheidspakket, adaptieve cruise control met stop&go-functie en een rijstrookassistent. Dat vinden we een koopje, dus dat pakket vinken we ook aan.
Het finale prijskaartje
Dat brengt ons bij het einde van de configuratie. We sluiten af met een totaal van 23.374,99 euro voor onze Peugeot 208 Allure HYBRID 100 e-DSC6 in het Agueda Geel met het Access Pack en Drive Assist Plus Pack. Dat vinden we al bij al een correcte prijs voor deze knappe verschijning met een hybride motor en enkele opties.
Langs de andere kant liggen de prijzen van de verschillende uitvoeringen nu ook weer niet zo heel ver uit elkaar. Eerder vermeldden we al dat de motor met 136 pk maar 1.200 euro extra kost. Als je 1.700 euro extra te spenderen hebt, kan je onze configuratie upgraden naar de GT uitvoering die visueel aantrekkelijker is (zowel binnen als buiten) en nog wat beter uitgerust. Wie dat wil kan zijn Peugeot 208 nog verder aankleden met extra opties zoals een panoramisch dak, maar schrik niet als je uiteindelijk dicht bij de 30.000 euro komt.