Aan het begin van de zomer lanceerde Polestar officieel de verkoop van de 3 Long Range Single Motor. Een versie waarmee de instapprijs van de Polestar 3 verlaagd kon worden tot 79.800 euro. Daarmee is de grote elektrische SUV van het merk nog aantrekkelijker geworden, bovenop de onbetwistbare kwaliteiten van het model. Maar ook zijn gebreken kunnen tellen...
Zijn sterktes:
1. Zijn stroomlijn
Ondanks zijn forse formaat van 4,9 m lang op 1,968 m breed en 1,614 m hoog, heeft de Polestar 3 een sportieve uitstraling gekregen, maar vooral een bijzonder gestroomlijnde vorm. Polestar heeft dan ook tal van truukjes ingezet om zijn SUV zo efficiënt mogelijk door de lucht te laten klieven. Naast zijn aflopende daklijn, die hem een SUV-coupévorm geeft, heeft het merk zijn derde model niet één, maar twee vleugels gegeven: eentje achteraan en de andere vooraan. Een kenmerk dat het model nog meer karakter geeft, zonder te veel in het oog te springen. Maar het mooiste is dat de Polestar 3 niet enkel aangenaam is om naar te kijken...
2. Zijn rijgedrag
Of je nu voor de Single, Dual Motor of de Performance kiest: de Polestar 3 is geen trage jongen. Zelfs de basisversie krijgt al een 220 kW (299 pk) en 490 Nm sterke motor op de achteras, waarmee hij in 7,8 seconden van 0 tot 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 180 km/u. De Polestar 3 Dual Motor geniet dan weer van twee identieke motoren (een op elke as) die samen 360 kW (489 pk) en 840 Nm koppel ontwikkelen. Zo kan de Chinees-Zweedse SUV in 5 seconden naar 100 km/u sprinten, voor een topsnelheid van 210 km/u. Tenslotte geeft het Performance Pack nog 20 kW (28 pk) en 70 Nm extra aan de achterste motor, voor een totaal van 380 kW (517 pk) en 910 Nm! Met dit extra vermogen heeft de Polestar 3 nog maar 4,7 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken.
De Polestar 3 beschikt ook over een perfecte gewichtsverdeling tussen zijn assen, net als een rijervaring die vooral op de achterwielen steunt, zelfs met twee motoren. Dat heeft een reden: de achterste unit in de Dual Motor beschikt over een uitstekende vectoriële koppelverdeling. Daarmee kan het buitenste wiel worden versneld, terwijl het binnenste wiel in de bocht wordt vertraagd. Dat maakt de Polestar 3 nog wendbaarder en aangenamer om mee te rijden, zoals we konden testen. Maar dat is niet het enige voordeel van het systeem...
3. Zijn efficiëntie
Deze vectoriële koppelverdeling maakt het ook mogelijk voor de Polestar 3 Dual Motor om simpelweg zijn achterste elektromotor uit te schakelen. Koppel deze mogelijkheid aan zijn uitstekende stroomlijn en vooral aan zijn batterij van 111 kWh, en je bekomt een auto die zowel efficiënt is als een grote actieradius haalt. De Polestar 3 Dual Motor met Performance Pack bereikt namelijk een officiële autonomie van 561 km! Zonder Performance-pakket neemt dat rijbereik zelfs toe tot 630 km op een volle batterij. En zonder tweede motor vooraan haalt de Polestar 3 een rijbereik van zelfs 650 km!
Zijn zwakte:
De grootte van zijn koffer
De Polestar 3 is een grote SUV van bijna 5 meter lang, op een wielbasis van 2,985 m. Het spreekt dus voor zich dat zijn binnenruimte royaal is: de passagiers op de achterbank beschikken over een gigantische beenruimte. Ze kunnen zelfs hun voeten onder de voorzetels schuiven voor een bijzonder comfortabele zithouding. Qua laadruimte heb je onder de motorkap een laadvolume van 32 liter, voldoende voor je laadkabels en zelfs nog een klein tasje. Niet slecht.
Achteraan zijn we echter minder enthousiast. De Polestar 3 heeft namelijk maar een koffer van 484 tot 1.411 liter groot, en dat inclusief zijn dubbele bodem van 90 liter meegerekend! Daarmee is het zelfs een van de minst ruime auto’s in zijn klasse... Gelukkig heeft de SUV tenminste wel een bodemplank die je kan plooien om de laadruimte te verdelen, waarmee je ook drie haken krijgt om tassen aan op te hangen. Hij is dus praktisch voor dagelijks gebruik en voor de boodschappen, maar minder om mee op vakantie te vertrekken... Jammer.