Bij Polestar volgen de modelcijfers elkaar op, maar dat betekent niet dat de wagens zelf op elkaar lijken… Na de exclusieve coupe 1, de berline 2 en de imposante SUV 3 komt nu de Polestar 4, die niets minder is dan het vierde model van het Chinees-Zweedse merk. Logisch, toch? Behalve dat deze nieuwkomer tussen de 2 en de 3 geplaatst wordt in het gamma van de constructeur, en dat zowel qua prijs als qua afmetingen. Nu begint het al wat verwarrender te worden… Maar goed, vandaag hebben we het niet over de modelstrategie en wel over hoe deze nieuwe SUV rijdt, die in Hangzhou Bay, China wordt gebouwd en lijkt op een hoge vierdeurscoupé.
Design Polestar undefined
Van achteren naar voren?
Laten we voor een keer onze aandacht eerst richten op de achterzijde van deze Polestar 4, en meer in het bijzonder op zijn achterruit. Of beter gezegd, zijn gebrek aan achterruit! Daarmee is het in feite het orgelpunt van zijn hele design, zowel van binnen als van buiten. Dankzij deze volle achterklep is Polestar erin geslaagd om de structurele elementen van het chassis, die essentieel zijn voor de veiligheid, lager en meer naar achteren te verplaatsen. Als gevolg daarvan kon de hele auto worden verlaagd om hem een slanker uiterlijk te geven en om zijn stroomlijn te verbeteren. Met zijn lengte van 4,84 m op een hoogte van slechts 1,534 m en een breedte van 2,008 m is de Polestar 4 24 cm langer, 15 cm breder en 6 cm hoger dan de Polestar 2, maar ook 6 cm korter, 8 cm lager en 4 cm breder dan de SUV 3.
Polestar heeft duidelijk de nadruk gelegd op de achterzijde van de 4. Aan de buitenkant komt dat tot uiting in de volle achterklep, terwijl in het interieur het vooral de passagiers achterin zijn die verwend worden. De Chinees-Zweedse SUV-coupé heeft misschien wel 5 zitplaatsen, maar hij lijkt vooral gemaakt om met 4 te reizen. Je kan de hoek van de achterbank bijvoorbeeld enkel instellen als je de centrale armsteun neerklapt. Eenmaal plaatsgenomen waan je je in een gestroomlijnde en goed afgewerkte businessclasszetel tijdens een langeafstandsvlucht van Polestar Air! Een maatschappij die enkel hoogwaardige en milieuvriendelijke materialen gebruikt om zijn cabine een unieke sfeer te geven. Een indruk die nog wordt versterkt door het ontbreken van de achterruit, waardoor je een coconachtig gevoel krijgt aan boord, zonder dat je je opgesloten voelt.
Beleving Polestar undefined
Schermen en ruimte in overvloed!
Natuurlijk is Polestar de voorste inzittenden niet vergeten, en dan in het bijzonder de bestuurder, die voor zich een groot digitaal instrumentenpaneel van 10,2 inch krijgt. Het centrale display is dan weer 15,4 inch groot. Dankzij een minimalistisch infotainmentsysteem met de hulp van Google voor onder meer de navigatie en de stemassistent, is het systeem zeer gemakkelijk in gebruik. Het enige minpunt is dat de functies van de knoppen op het stuur niet altijd even duidelijk zijn. Maar dat is nog niet alles qua schermen, want door het gebrek aan achterruit is er ook nog een digitale middenspiegel van 8,9 inch groot. En al deze schermen kunnen nog worden bijgestaan door een optioneel head-up display van 14,7 inch.
De Polestar 4 rust op een gigantische wielbasis van 2,999 m, waardoor het geen verrassing mag zijn dat er geen gebrek aan ruimte is voor de passagiers achterin, die des te meer worden verwend. Helaas kan je er niet je voeten onder de voorzetels schuiven. De koffer is dan weer 526 tot 1.536 liter groot, inclusief de dubbele bodem, terwijl er nog een tweede opbergruimte van 15 liter onder de motorkap schuilt. Net genoeg om een laadkabel in op te bergen.