François Piette

4 FEB 2015

Porsche Cayman GT4: voor hardcore sportievelingen

Porsche lanceert een gloednieuwe versie van de Cayman. Deze GT4 is voor de Cayman wat de GT3 is voor 911: een extra doeltreffende en compromisloze variant voor puur rijplezier. 

De Cayman GT4 legt de Nordschleife van de Nürburgring af in 7 minuten en 40 seconden. Hij is dus even snel als de supercar Mercedes McLaren SLR. Tegenover de Cayman S zijn er enkele drastische aanpassingen. Zo werd de motor overgenomen uit de 911 Carrera S: de 3,8 liter zescilinder boxermotor werd wel wat gekalmeerd, van 400 naar 385 paarden. Hij wordt hier exclusief gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Vergeet de PDK-automaat. Zoals we al schreven, is deze variant vooral voor sportieve rijders.

Afgeleid van 911 GT3

Het onderstel werd 30 mm verlaagd en leent veel elementen uit de 911 GT3. De remmen werden verstevigd en in optie kun je zelfs koolstof-keramische remmen bestellen. De Cayman GT4 zet knaltijden neer tegen de chronometer: 4,4 seconden van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 295 km/u.

Gespierd

De GT4 onderscheidt zich ook aan de buitenkant. De voorbumper werd aangepast en heeft nu drie grote luchtinlaten, terwijl de achterspoiler extra aerodynamische druk creëert. In het interieur herinnert het stuurwiel aan de sportieve roeping. Maar een minimum aan luxe mag niet ontbreken: er is leder en alcantara bij de vleet.

4 op de 5 klanten rijden op circuit

De Cayman GT4, die voorgesteld wordt op het salon van Genève, bevestigt het voornemen van Porsche om auto’s voor het circuit te bouwen die toch dagelijks bruikbaar zijn. Deze variant richt zich op een specifiek publiek: 80 procent van de kopers rijdt op circuit. De Belgische prijs is nog niet bekend. In Duitsland kost hij 85.779 euro, wat niet overdreven lijkt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie