Bij zijn lancering werd de Renault Rafale, het dynamischere broertje van de Espace, enkel aangeboden met een E-Tech full hybrid-motorisatie van 200 pk, met de belofte dat er nog een plug-inhybride zou volgen. Die E-Tech 4x4 300 hp is nu officieel en gaat op elk vlak nog een stapje verder!
De Rafale is het nieuwe vlaggenschip van Renault. Niet per se qua formaat, want de technisch gerelateerde Espace is nog wat ruimer, maar wel qua positionering: het moet het hoogtepunt zijn qua premium ervaring en rijgedrag bij het Franse merk. Dat rijgedrag krijgt nu een serieuze upgrade in de vorm van de Rafale E-Tech 4x4 300 hp, een plug-inhybride aandrijflijn met drie elektromotoren, vierwielaandrijving en 300 pk!
Extra elektromotor, meer kracht
De basis van de E-Tech 4x4 300 hp wordt gedeeld met de E-Tech Full Hybrid 200, de zelfladende hybride aandrijflijn waarmee de Rafale werd gelanceerd en die ook te vinden is in de Austral. De 1,2 liter-driecilinder werd dus behouden, maar kreeg een grotere turbo en levert nu 110 kW (150 pk) en 230 Nm, een winst van respectievelijk 20 pk en 25 Nm.
Naast de twee bestaande elektromotoren (een aandrijfunit en een starter-generator die ook de multimodeversnellingsbak beheert) krijgt de E-Tech 4x4 er nog een derde bij op de achteras, 100 kW (136 pk) en 195 Nm sterk, waarmee een permanente vierwielaandrijving wordt bekomen. In de elektrische modus vertrouwt de Rafale E-Tech 4x4 300 hp bij lage snelheden vooral op zijn voorwielen, boven de 70 km/u is het de achterste motor die overneemt. Alles samengeteld levert dat natuurlijk een vermogen op van 300 pk, goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,4 seconden.
Grotere batterij
Om de nodige stroom te voorzien, krijgt de Renault Rafale E-Tech 4x4 300 hp een batterijpakket van 22 kWh aangemeten, waarmee een volledig elektrisch rijbereik van 100 km mogelijk moet zijn. Snelladen is helaas niet mogelijk, de boordlader is een eenfasig exemplaar van 7,4 kW die minstens 2:55 uur nodig heeft om van 0 tot 100% te laden. Is de batterij leeg, dan belooft Renault wel nog een schappelijk verbruik van 5,8 l/100 km, aangezien het systeem dan nog steeds werkt als een ‘gewone’ hybride. Dankzij een benzinetank van 55 liter belooft Renault een totale autonomie van meer dan 1.000 km.
Unieke Atelier Alpine
Speciaal aan deze Rafale E-Tech 4x4 300 hp is zijn nieuwe uitvoering, Atelier Alpine, die ook op technisch vlak sportiever is, in tegenstelling tot de vooral optische sportiviteit van de Esprit Alpine. De ingenieurs van Alpine hebben zich daadwerkelijk bezig gehouden met de afstelling van de Rafale Atelier Alpine, met een actieve ophanging met camerasysteem om de demping op de omstandigheden te kunnen afstellen, andere dempers, veren, bumpstops, antirolstangen, speciale 21-inch velgen en enkele exclusieve rijmodi. Een specifieke matblauwe koetswerkkleur en zwarte dakspoiler maken de look af.
Naar de prijzen is het nog even raden, de Renault Rafale E-Tech 4x4 300 hp komt vanaf de herfst van 2024 op de markt als Esprit Alpine en als Atelier Alpine. Mogelijks komt zijn plug-inhybride aandrijflijn later ook naar de Espace en de Austral.