Onlangs konden onze fotografen de Roll-Royce Ghost, zonder de minste camouflage verrassen. En zoals het meestal gaat bij de prestigieuze Britten, verschilt de uiteindelijke versie niet al te veel van het 200EX-concept.

Geschiedenislesje…

In 1907 brengt Rolls-Royce één van de meest bekende en symbolische auto’s ooit op de markt: de Silver Ghost. En uiteraard vonden zij dat dit de beste auto ter wereld was. De Silver Ghost bleef tot 1926 op de markt en maakte zijn naam waar: het leek alsof er een zilveren spook voorbijgegleden was. De nieuwe Rolls neemt de naam van zijn beroemde voorouder over, maar verkort hem tot Ghost

Beierse inspiratie.

Net als grote broer Phantom wordt de Ghost in Goodwood gebouwd, waarbij hij heel wat elementen van de BMW 750 Li overneemt. Heiligschennis voor de ene, logisch marktanalyse en rationeel denken voor de andere. Maar ook al is de basis gekend, toch blijft deze motorversie exclusief voor de Ghost voorbehouden en is de automaat helemaal nieuw. Uit de 6,6 liter grote V12 worden 507 pk gepuurd, waarbij de

ZF-automaat 8 verhoudingen telt !

Met een lengte van 5,4 meter kan de Ghost zijn bijnaam “Baby Rolls” maar moeilijk waarmaken … hoewel hij toch een halve meter korter is als de Phantom…