In de tweede helft van de jaren 70 zag Porsche geen toekomst in de 911. “Te onevenwichtig”. Een nieuw model moest langzaam maar zeker voor de opvolging zorgen. Die moest niet alleen conventioneler zijn, maar ook moderner. De 928 werd voorgesteld in 1977. Hij brak radicaal met de 911: de luchtgekoelde zescilinder boxer helemaal achteraan ruimde plaats voor een watergekoelde V8 voorin.

Het interieur was ruimer en het weggedrag een referentie voor die tijd. Het model verdween in 1995 omdat het niet kreeg wat het toekwam: de Porsche-puristen begrepen de 928 niet. Uiteindelijk was het opnieuw de 911 die de meubelen redde bij het merk.

929

Maar vandaag laat het moduleerbare Panamera-platform heel wat toe. Een shooting brake bijvoorbeeld, de Sport Turismo. Dan is een coupéversie niet veraf. Maar of Porsche de stap zal zetten? Het model zou een iets kortere tweedeurs-Panamera kunnen zijn. Ruimer en praktischer dan de 911, en eerder een GT dan een sportwagen. Onder de motorkap zou Porsche hybride aandrijvingen installeren, net als V6- en V8-motoren, maar wellicht geen diesels.

Toch is de kans klein dat dit model er komt. In 2011 deden er heel wat geruchten de ronde over een eventuele Panamera Coupé die in 2015 zou verschijnen. Het bleef weliswaar bij geruchten. Zoals nu? Wellicht wel.