Deze nieuwe Skoda Kodiaq, die kort op de technisch gerelateerde Superb volgt, heeft grote schoenen te vullen. Hoewel zijn voorganger een nieuw segment aanboorde voor Skoda, was het meteen een schot in de roos: in totaal zijn er meer dan 860.000 exemplaren verkocht. Het was dan ook de perfecte combinatie van een ingetogen design, een schappelijke prijs en een enorme binnenruimte (met tot 7 zitplaatsen!) die heel wat gezinnen aansprak.
Design Škoda undefined
Langer, smaller, lager
Sterktes waar deze tweede generatie duidelijk aan heeft verdergewerkt. Vooral omdat deze nieuwe Kodiaq 2024 6,1 cm langer is geworden dan zijn voorganger, voor een totale lengte van 4,76 m. Voor de rest is de SUV niet gegroeid, integendeel: hij is nu 1,86 m breed (-1,8 cm) en 1,66 m hoog (-1,7 cm). De wielbasis is identiek gebleven, met 2,79 m, aangezien deze nieuwe Kodiaq nog steeds op hetzelfde MQB-platform staat, al is dit nu wel de nieuwe Evo-versie die bijvoorbeeld ook wordt gebruikt door de Volkswagen Passat en compactere modellen als de Skoda Octavia.
Minder subtiel
Je kan de nieuwe Kodiaq echter bezwaarlijk een evolutie noemen van het oude model. Het design is volledig nieuw en oogt wat massiever dan voorheen, al is de stroomlijn wel verbeterd om het verbruik te drukken. De gesplitste koplampen maken hun terugkeer, maar dan met fellere matrix-LED’s in een nieuwe vorm en verbonden door (optionele) LED-lichtjes in de grille. Op de flanken zien we een contrasterende C-stijl, die niet in elke kleur even geslaagd oogt. Achteraan zijn de lichtblokken aan elkaar verbonden, maar die streep onder de merknaam op de kofferklep is niet verlicht.
Beleving Škoda undefined
Smart Dials
Aan boord is het een bekend zicht – toch als je ook al eens in de nieuwe Skoda Superb hebt gezeten. Het dashboard komt dan ook grotendeels overeen, met een Virtual Cockpit van 10 inch, een centraal aanraakscherm van 10 tot 13 inch en de nieuwe Smart Dials. Dat zijn multifunctionele draaiknoppen die met een druk veranderen van modus, een beetje zoals Jaguar-Land Rover al een tijdje gebruikt. De zijdelingse knoppen dienen voor de temperatuur en zetelverwarming/-ventilatie, de middelste knop kan je programmeren met 4 uit een totaal van 6 verschillende functies. Het is ergonomischer dan alles via het aanraakscherm te moeten doen, maar je moet nog steeds je blik van de weg afwenden om te zien op welke functie de Smart Dial staat.
Zeven (bijna) volwaardige zitplaatsen
Voor de rest ligt de nadruk aan boord op ruimte, heel veel ruimte. Vijf volwassenen passen probleemloos aan boord, ook als ze van het lange type zijn. De optionele derde zitrij is bruikbaarder dan ooit geworden, en hoewel de twee zitjes in de koffer nog altijd eerder gemaakt zijn voor kinderen, kan je er desnoods ook een minder grote volwassene in kwijt. Aan opbergruimte is er ook geen gebrek: het dubbele handschoenkastje is nog steeds aanwezig, en omdat de transmissiebediening nu aan de stuurkolom zit, is er meer ruimte in de middenconsole voor al je losse spullen.
Achter de derde zitrij is er nu nog steeds een bruikbare 340 liter aan bagageruimte ter beschikking (+ 70 liter ten opzichte van de eerste generatie). Klap je de twee laatste zitjes neer, dan heb je een 845 liter grote koffer, of 910 liter als je een vijfzitter hebt gekozen. Met alle zetels plat stijgt het volume zelfs tot 2.035 liter (2.105 liter voor de vijfzitter). De plug-inhybride Kodiaq iV is er enkel als vijfzitter en biedt 745 tot 1.945 liter aan bagageruimte.