Tesla heeft tekst en uitleg gegeven over de resultaten van het laatste kwartaal van 2024. Voor het eerst verkocht Tesla minder auto’s dan het vorige jaar. Dat dit zou gebeuren was al even duidelijk. Beleggers en investeerders waren vooral nieuwsgierig om te zien welk effect de kortingsacties in Q4 hadden op de uiteindelijke cijfers… en naar welke beloftes Elon dit keer zou maken.
De conclusie is dat ze het beste vierde kwartaal ooit hadden qua verkoopcijfers, maar dat deze “reddingsactie” niet heeft geleid tot de verkoop van het vooropgestelde aantal wagens in 2024. Interessant om weten: in totaal werden 1.789.226 Tesla’s geleverd in 2024. Dit waren bijna uitsluitend Model Y en Model 3, want de Model S, Model X en Cybertruck waren samen maar goed voor nog geen 5% van de verkoop!
In zijn gekende optimistische stijl liet Elon het niet na om mooie maar vage beloftes te doen. Volgende passages zijn ons bijgebleven.
Betaalbare Tesla: meerdere modellen onder $30.000?
“Plannen voor nieuwe voertuigen, waaronder meer betaalbare modellen, blijven op schema voor de start van de productie in de eerste helft van 2025. Deze voertuigen zullen zowel aspecten van het platform van de volgende generatie als aspecten van onze huidige platforms gebruiken en zullen worden geproduceerd op dezelfde productielijnen als onze huidige voertuigen.”
Wacht even: “modellen”? Uit de context bleek duidelijk dat het niet ging over de Cybercab. Enkele maanden geleden was nochtans gezegd dat Tesla de plannen voor een kleine wagen zou laten vallen in het voordeel van de Cybercab. Nu spreken we plots over meerdere kleine modellen? Het zou ons verbazen als we die nog te zien krijgen in de eerste helft van het jaar, maar met Musk weet je nooit. Tesla liet tussen neus en lippen vallen dat de gehoopte kostenbesparing door het hergebruiken van bestaande technologie niet zo groot is als eerder verwacht. Die richtprijs onder de $30.000 zullen we dus ook al maar met een korrel zout nemen.
Robotaxi in actie in Austin (Texas) tegen juni 2025
“Tesla’s zullen vrij rondrijden zonder dat er iemand in zit, in juni in Austin. Dit is geen verre mythische situatie, het is vijf, zes maanden van ons vandaan.”
Elon Musk herhaalde hiermee een eerder gemaakte (en gebroken) belofte over het lanceren van een taxidienst met Tesla’s die volledig autonoom rijden. Dit keer is zijn tijdslijn ongewoon specifiek en spreekt hij over een lancering in juni 2025. In eerste instantie zal het niet gaan om Cybercabs, maar wellicht om de Model 3/Y.
De uitrol van het project zal geleidelijk gebeuren, zo vertellen ze erbij, omdat ze zeker willen zijn dat alles veilig verloopt. Dit doet ons vermoeden dat het eerder om een pilootproject gaat, al kan Musk het niet laten om te orakelen dat het systeem tegen het eind van 2026 in de meeste landen beschikbaar zal zijn. Waymo and Cruise hebben al bewezen dat het kan, maar de technische benadering van Tesla is helemaal anders. We zullen zien!
Mogelijke terugroepactie voor miljoenen Tesla’s
“De waarheid is dat we alle HW3 computers moeten vervangen in voertuigen waar FSD is aangeschaft.”
Opvallend: Tesla heeft voor het eerst toegegeven dat oudere auto’s die uitgerust zijn met de HW3 computer niet tot Full Self Driving in staat zullen zijn. Dat is vervelend, want Tesla heeft altijd volgehouden dat alle wagens sinds 2016 dit zouden moeten kunnen. Er zijn veel klanten die hier ooit tot $15.000 voor betaald hebben en al jaren tevergeefs zitten te wachten.
In theorie zou het zelfs om miljoenen Tesla’s kunnen gaan die in aanmerking komen voor een terugroepactie, die dit keer niet “over-the-air” zal kunnen opgelost worden. Critici laten ondertussen al horen dat dit geen oplossing brengt, omdat de oudere wagens zijn uitgerust met camera’s met een lagere resolutie en dus niet in staat zullen zijn de juiste input te geven aan de nieuwe HW4 computer.
Wat er ook van zij, zoals wel vaker bij Tesla zullen we moeten wachten om te zien welke beloftes waarheid worden, en wanneer…