De tweede generatie Peugeot 508 werd gelanceerd in 2018 en kreeg toen heel veel lof voor zijn scherpe design, dat in schril contrast stond met zijn nogal suffe voorganger. Iets later volgde dan de breakversie 508 SW, die dezelfde allure kon aanhouden met een meer praktische insteek. Nu, 5 jaar na zijn lancering, heeft het model een facelift gekregen die de scherpe randjes nog wat bijpunt. 

Laagje make-up

Het eerste wat opvalt is de nieuwe neus, die nóg dunnere koplampen kreeg, samen met de drieklauwige dagrijverlichting die we ook al zagen op de 408 en de e-2008 facelift. In het geval van de PSE krijgt het model nog een beetje mascara, wat voor net dat beetje extra contrast zorgt en dus de sportieve look versterkt. Verder lopen de spijlen van degrille nu door in de rest van de voorbumper, terwijl de achterzijde ook nieuwe LED-lampen krijgt. Een subtiele makeover, maar het basisontwerp had dan ook nog voldoende karakter, ook vijf jaar later. Aan de afmetingen veranderde er niets: de Peugeot 508 is nog steeds 4,75 m lang, 1,86 m breed en 1,40 m hoog (4,78 m lang en 1,42 m hoog voor de 508 SW).



Beter, maar nog steeds net niet

Aan boord spreken we ook eerder over een evolutie dan over een revolutie. De grootste nieuwigheid is de nieuwe generatie van het i-Cockpit-systeem, met een i-Connect Advanced-infotainmentsysteem dat zich laat bedienen via een 10 inch groot aanraakscherm. Het is nog steeds niet het toonbeeld van gebruiksgemak en respons, maar de weergave is wel beter dan voordien. De ‘pianotoetsen’ zorgen voor de nodige snelkoppelingen, net als de knoppen die daar net onder zijn geplaatst, maar voor bijvoorbeeld de temperatuur aan boord moet je nog steeds via het aanraakscherm gaan. Een vreemde beslissing.

De digitale tellers achter het kleine stuurtje zijn ook vernieuwd en zien er modern uit, met verschillende weergaves die je ook deels kan personaliseren en die in sommige gevallen naadloos in elkaar doorlopen. Tenslotte kregen de parkeercamera’s een upgrade qua resolutie en vind je nu een nieuwe bediening voor de automatische versnellingsbak op de middenconsole, dezelfde compacte schakelaar als bij de andere recente modellen van Peugeot. Je smartphone opbergen kan in de ruimte onder de middenconsole, waar je ook een inductievak vindt om hem draadloos op te laden. Ook Apple CarPlay en Android Auto verbinden voortaan draadloos, dus je mag je kabels thuislaten.

Geen ruimteverlies

Je zit in ieder geval comfortabel in de Peugeot 508, dankzij ergonomische en AGR-gekeurde zetels – een stokpaardje van zustermerk Opel – en een hoog kwaliteitsniveau van de afwerking, met mooie materialen op bijna elk oppervlak dat je zou aanraken. Achteraan zit je in de breakversie iets beter, dankzij een extra verhoging in het plafond voor meer hoofdruimte, die echter ook voorkomt dat het glazen schuifdak tot aan de achterbank reikt. Het goede nieuws voor de plug-inhybrides is dat de batterij van 12,4 kWh geen kofferruimte inneemt, je hebt dus steeds 487 tot 1.537 liter ter beschikking (530 tot 1.780 liter voor de 508 SW).

Uitgedund gamma

Qua motorisaties heeft Peugeot een beetje gesnoeid in het gamma, want de 1,6 liter-benzinemotor van 180 of 225 pk en de 2.0 diesel van 160 of 180 pk zijn niet meer te vinden in het gamma. Voortaan heb je enkel nog de keuze tussen een 1.2 PureTech-driecilinder op benzine of een 1.5 BlueHDi-viercilinder diesel, met in beide gevallen 130 pk. Wil je meer, dan moet je uitwijken naar de plug-inhybrides – die wel nog een 1.6 PureTech hebben – van 180, 225 of maar liefst 360 pk. Het is die laatste Peugeot Sport Engineered, of kortom PSE, die wij konden testen.

In balans

Een testrit die helaas slechts bestond uit een korte lus langs drukke wegen nabij de Spaanse kust, om maar te zeggen dat we het sportieve potentieel van de 508 PSE niet ten volle hebben kunnen benutten. Maar de eerste indruk was alvast goed, met een onderstel dat goed de balans slaat tussen de koets onder controle houden en toch voldoende comfort bieden. Het resultaat is dat de 508 PSE het gewicht van zijn batterij niet al te veel laat merken, hoewel hij toch 1,9 ton op de weegschaal legt. Een batterij waarmee hij overigens 52 km volledig elektrisch kan afleggen volgens de WLTP-theorie, in de praktijk zouden we eerder rekenen op zo’n 40 km, zeker als je ook een beetje snelweg hebt in je dagelijkse traject. Opladen gaat voor de PSE aan 7,4 kW, standaard krijgen de non-PSE’s een 3,7 kW-boordlader mee. 

Geef je hem de sporen, dan laat de Peugeot 508 PSE duidelijk voelen dat hij wel degelijk 360 pk onder de kap heeft. Of toch als de auto het heeft zien aankomen, bijvoorbeeld als je hem in de sportmodus zet. Geef je op een willekeurig moment een kickdown, dan kan het zijn dat de versnellingsbak zich even verslikt in zijn tandwielen, alvorens na een seconde of twee toch het juiste verzet te kiezen. Maar eenmaal gelanceerd, zit je in een dikke 5 seconden aan de 100 km/u en kan je een topsnelheid halen van 250 km/u. Geen kattenpis, al is het jammer dat het kleine stuurtje van Peugeot ook zo weinig feedback geeft. Je moet dus met je billen aanvoelen waar de limieten liggen, wat niet altijd even evident is.

Prijs Peugeot 508 PSE facelift plug-inhybride

Op de prijs van de berlineversie is het nog even wachten, maar de Peugeot 508 SW PSE facelift laat zich alvast bestellen voor minstens 68.287,8 euro. Dat is zo’n 15.000 euro meer dan wat je betaalt voor een 508 Hybrid 225, maar je krijgt er ook een zo goed als complete uitrusting voor terug (veiligheidssystemen, 20 inch-velgen, 7,4 kW-boordlader, elektrische massagezetels, Focal-audiosysteem, ...). Enkel het glazen schuifdak moet je nog bijbestellen voor 1.200 euro. Het probleem is dat plug-inhybrides niet meer (even) fiscaal interessant zijn geworden voor professionals, waardoor het interessante aan deze sportversie er een beetje af is. En waardoor de prijs plots een groter struikelblok is geworden voor wie nog niet mee is met de opwaardering van het merk Peugeot...

Ons verdict

De Peugeot 508 PSE is de versie die je wilt hebben van deze gefacelifte reisberline en -break, zeker nu de gewone benzinemotoren met meer pit uit het gamma zijn verdwenen. Hij ziet er strak uit, rijdt net zo goed en is hoogwaardig afgewerkt aan boord, waar je ook de nodige ruimte vindt. Maar al dat moois gaat gepaard met een stevig prijskaartje, dat moeilijker te verantwoorden is nu plug-inhybrides hun fiscaal voordeel grotendeels hebben verloren. Zullen de potentiële klanten hem dan nog even graag willen?