In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog, in een door bommen en armoede verwoest Frankrijk, stelt Renault een auto voor die een grote impact zal hebben: de 4CV. Een compact en zuinig model dat het land weer mobiel zou maken. Jean Rédélé was zeer vertrouwd met het model: in 1950, op 28-jarige leeftijd, is hij de jongste Renault-verdeler van Frankrijk en, als gepassioneerde coureur, nam hij met de kleine Renault deel aan een rally van Dieppe naar Rouen... een rally die hij zou winnen!

De echte krachttoer kwam echter pas in 1955. Nadat hij zijn eigen merk Alpine had opgericht, als verwijzing naar zijn successen in de Alpenrally's, stelt Jean Rédélé zijn eerste model voor: de A106. Het model was feitelijk niet ontwikkeld door hem, maar door het bedrijf CG (naar de initialen van de oprichters, Chappe en Gessalin). In een ongelooflijke samenloop van omstandigheden ontdekte de schoonbroer van Rédélé deze auto en overtuigde hij hem om het model op de markt te brengen. De eerste Alpine is dus niet ontwikkeld door de oprichter van het merk, maar door een Frans bedrijf dat gespecialiseerd was in het in die tijd nog innovatieve polyester!

Bescheiden prestaties

Onder het knappe koetswerk uit plastic zat de mechanica van de Renault 4CV: een viercilinder van 21 pk op de achteras, een manuele versnellingsbak met 3 versnellingen en, zoals gewoonlijk in die tijd, trommelremmen. Het vermogen klinkt vandaag misschien belachelijk, maar ook de massa was bijzonder laag: de Alpine A106 weegt officieel slechts 550 kg! De prestaties bleven evenwel bescheiden, met een topsnelheid van nauwelijks meer dan 120 km/u. 

Optioneel kon je overigens wel kiezen voor een opgevoerde motor van 38 pk en voor een peperdure vijfversnellingsbak, en zelfs voor een achteras met 4 schokdempers! Met deze uitrusting kon de Alpine snelheden bereiken van 150 km/u en was het ook een hoogvlieger op bochtige parcours.

En vandaag?

Met een productie van ongeveer 250 exemplaren, alle koetswerkvormen inbegrepen (coupé, sportcoupé en cabrio), tussen 1955 en 1960 is de Alpine A106 een echte zeldzaamheid. Met zijn wendbaarheid en elegantie is de kleine A106 niet bedoeld voor sportliefhebbers, maar eerder voor zij die interesse hebben in een model van groot historisch belang.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben je op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze oldtimer-zoekertjes hier: