Volgens
het Amerikaanse magazine Car and Driver lanceert Mazda eind 2022 (als de
coronacrisis geen roet in het eten strooit) een opvolger voor zijn grote
berline 6. De Japanse constructeur zou voor dat model een reeks interessante
technische keuzes maken die allemaal gericht zijn op rijplezier. Zo zou de
toekomstige 6 overstappen op achterwielaandrijving. Bovendien zouden die
achterwielen worden gevoed met kracht van een zescilinder in lijn die gebruik
maakt van Mazda’s Skyactiv-X-technologie – een benzinemotor die de werking van
een diesel imiteert – en een mildhybride systeem van 48 volt. Car and Driver
spreekt van vermogens tot 350 pk, al is eind 2022 natuurlijk nog ver weg en
weten we niet hoe realistisch die inschatting is. Hoe slaagt een relatieve
dwerg als Mazda erin om zo’n kolossale investeringskost te dragen? Door de
techniek aan te bieden aan Toyota, waar het merk steeds nauwer mee samenwerkt.
Misschien komt het achterwielaangedreven platform ook wel van daar?
Ontdek meer inzichten
Mazda