De Bora noemt nu nog Jetta in de Verenigde Staten. Maar het gaat toch over de tricorps variant van de Golf. De Amerikanen zullen als eerste in maart reeds recht hebben op de nieuwe versie, verschillende maanden voor Europa (eind 2005). Weliswaar zal de Amerikaanse Jetta een specificiteit eigen aan deze markt hebben, maar zij geeft ons reeds een goed idee van wat toekomstige Bora zal bieden. Deze prioriteit voor Amerika is niet zo verwonderlijk, vermits het Europese cliënteel, met uitzondering van de mediterrane landen, de 5-deurs berline verkiest. Bovendien is de tricorps Jetta zeer populair in de Verenigde Staten, het is de in de USA meest verkochte Europese auto. Concreet toont de Jetta vooraan zijn verwantschap met de Golf. Maar hij onderscheidt zich meer op de zijkanten en achteraan. Aandacht hier, want het ziet ernaar uit dat de mannelijke look meer aan de eisen van de Amerikaanse markt beantwoordt. De Europese versie zou dus iets gladder kunnen zijn.
Audi, dus is er een klein eigenaardigheidje aan dit model: er is een nerf die op de zijkanten loopt. Deze handtekening is typisch voor de huidige auto's met de 4 ringen. Een langere wielbasis van 7 cm (4,27 m) zou meer plaats voor de passagiers moeten waarborgen achteraan. En meer kofferruimte eveneens. VW kondigt ook aan dat deze "2006" versie meer star is dan vorige. Een andere innovatie is dat de Jetta de eerste is met een volledig onafhankelijke multi-arm ophanging achteraan. Zij heeft eveneens een geoptimaliseerde wielas vooraan. De Amerikaanse klant zal onder de motorkap een benzineblok met 5 cilinders van 2,5 liter en 150 pk met een Tiptronic automatische versnellingsbak van 6 standen hebben. De DSG wordt eveneens met een TDI motor aangekondigd. Het is zeker dat in Europa de toekomstige Bora zal voorgesteld worden met dezelfde motorversies als de huidige Golf (1.6 en 2.0 FSI en Diesel 1.9 en 2.0 TDI) en dezelfde transmissie mogelijkheden (handmatig, Tiptronic en DSG).
Ontdek meer inzichten
Volkswagen