De race naar de solidstatebatterij of vastestofbatterij is volop bezig. Toyota heeft zich voorgenomen om de eerste te zijn met een productiemodel met dit type batterij, dat een vast elektrolyt gebruikt in plaats van de vloeibare lithium-ionaccu’s van vandaag. De grootste voordelen van dit type batterij zijn een hogere energiedensiteit, met als gevolg meer autonomie en een lager gewicht, snellere laadtijden en minder brandgevaar. Het eerste model van Toyota zou hiermee een rijbereik van meer dan 1.000 km halen en kunnen snelladen van 10 tot 80% in 10 minuten.
1.000 keer opladen zonder merkbaar verlies
Maar ook Volkswagen is hard op weg om deze volgende generatie batterijen naar de markt te brengen. QuantumScape, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in solidstatemetaalbatterijen dat al sinds 2012 samenwerkt met Volkswagen en waarin de Duitse autogroep al meer dan 300 miljoen dollar in heeft geïnvesteerd, heeft daarvoor een belangrijke mijlpaal behaald. De vastestofbatterij van het bedrijf behoudt namelijk 95% van zijn capaciteit na 1.000 laadbeurten, een cijfer dat werd bevestigd door tests van PowerCo, het batterijbedrijf van Volkswagen zelf.
Dat betekent dat een auto met een WLTP-rijbereik van 500 tot 600 km, wat nog vrij bescheiden is voor deze toekomstige technologie, na 500.000 km nog 95% van zijn autonomie zal overhouden. Volgens QuantumScape is geen enkele andere vastestofbatterij er tot nu toe in geslaagd om deze cijfers te halen. Het betekent ook dat deze nieuwe soort batterijen minstens een autoleven lang zal kunnen meegaan.
Wanneer in productie?
Toch betekent dit nog niet dat de batterijen klaar zijn voor massaproductie. Op vlak van totale capaciteit en laadsnelheid moet er nog werk worden verricht, en natuurlijk moeten het productieproces en vooral de productiekost gunstig genoeg zijn om de batterijen in productiewagens te monteren. QuantumScape en Volkswagen beloven dus nog geen concrete lanceringsdatum voor hun vastestofbatterij, maar de tweede helft van dit decennium lijkt ons realistisch, om niet te veel achter te lopen op grote concurrent Toyota. Dan moet enkel nog de infrastructuur, de aanschafprijs en de duurzaamheid van de grondstoffen worden aangepakt, en dan is de auto-industrie klaar om volledig over te schakelen op elektrisch rijden. No pressure.