Samen met de grote EX90 breidt Volvo zijn gamma van elektrische SUV’s uit met een compact model, de EX30. In tegenstelling tot de XC40 Recharge en C40 Recharge (die sinds kort EX40 en EC40 worden genoemd), die nog op een gemengd platform staan, zijn deze twee nieuwelingen gebaseerd op een architectuur die exclusief ontworpen is voor elektrische mobiliteit. De EX90 deelt zijn forse basis met de Polestar 3 en Lotus Eletre, maar de EX30 staat op een compacter elektrisch platform dat ook door diverse andere merken binnen de Chinese Geely-groep wordt ingezet.
Het gaat hier om het SEA-platform dat reeds wordt gebruikt door de Zeekr X en Smart #1. Net als die twee wordt de Volvo EX30 geproduceerd in China. Maar gezien de hoge verkoopverwachtingen in Europa (en de waarschijnlijke aanstaande invoerheffingen op Chinese modellen die naar Europa komen), heeft Volvo al aangekondigd dat het zijn EX30 ook in zijn Belgische fabriek in Gent wilt produceren vanaf 2025.
Design Volvo undefined
Alles van een grote
Op esthetisch vlak neemt de EX30 de nieuwe designtaal over van Volvo, die we voor het eerst zagen op het topmodel EX90. Vooral aan de neus, met zijn gladde grille die geflankeerd wordt door pixelkoplampen in de vorm van de hamer van Thor. Maar ook aan de achterzijde, waar de schouderlijn de lichtblokken in twee verticale delen splitst. De EX30 heeft ook zeer uitgesproken wielkasten en kleine glasoppervlakken, wat hem een stoere look geeft. Qua design is het ook mogelijk om te kiezen voor een opvallende gele lakkleur (Moss Yellow). Maar de rest van het kleurenaanbod is een pak conservatiever (lichtblauw, grijs, wit en zwart). Voor de liefhebbers komt er binnenkort ook een EX30 Cross Country met een nog meer avontuurlijke uitstraling.
Compact formaat
Met een lengte van slechts 4,23 m zit de EX30 aan een vergelijkbaar formaat van de oude ‘coupé’ C30 (4,25 m), die midden de jaren 2010 uit het gamma werd gehaald. Daarmee is de EX30 21 cm korter dan de EX40 en is hij dus nog meer geschikt voor in de stad. Hij draait praktisch om zijn eigen as! Toch is de binnenruimte nog redelijk praktisch voor dit formaat. De zitruimte achterin is voldoende voor middelgrote volwassenen (al is het middelste zitje nogal smal). Maar de zitpositie is niet erg comfortabel door de hoge vloer en de lage bank. Kies je voor de topversie Ultra, dan krijg je direct ook een groot glazen panoramadak dat voor extra ruimtegevoel zorgt.
Gezien het compacte formaat blijft de kofferruimte echter matig. Je krijgt 318 liter, maar 61 liter daarvan zit onder de dubbele bodem (904 liter met de achterbank neergeklapt). Een leuk detail is een opschrift dat meteen duidelijk maakt wat er aan boord past... en wat niet.
Op praktisch vlak is er ook nog een kleine laadruimte onder de motorkap. Maar het is echt maar een klein vakje (7 liter), waardoor je je laadkabel netjes moet oprollen om hem er in te kunnen opbergen.
Beleving Volvo undefined
Uitgekleed tot in het extreme
Aan boord sprint het extreme minimalisme van het interieur meteen in het oog. Een mix tussen (zeer) strak Scandinavisch design, de keuze om alles via het aanraakscherm te bedienen à la Tesla en... maximale besparingsmaatregelen! Het geheel ziet er wel vrij goed uit. Maar sommige details gaan al snel frustreren in gebruik. Het totale gebrek aan instrumentenpaneel of head-up display (zelfs niet in optie) verplicht je om je blik af te wenden naar de tablet op het dashboard om je snelheid te kennen. Je moet ook via het centrale scherm gaan om je spiegels in te stellen, je lichten aan te steken, de zetelverwarming te activeren, het handschoenenkastje te openen, de temperatuur aan boord te regelen, enzovoort. Gelukkig reageert het verticale aanraakscherm van 12,3 inch snel, met ook een efficiënte algemene werking dankzij Android Automotive.
Helaas kunnen we niet hetzelfde zeggen over de toetsen op het stuur, waarmee je onder meer het audiosysteem en de cruise control bedient. Die touchknoppen hebben een wel zeer trage reactietijd.
Te veel bespaard?
Het uitgeklede kantje van de EX30 merk je niet enkel aan zijn bedieningen. Overal heeft Volvo maximaal ingezet op kleine besparingen om de productiekost van de EX30 zoveel mogelijk te drukken, zelfs tot aan de schakelaars voor de ruiten of het audiosysteem. Hoewel de soundbar onder de voorruit overtuigend klinkt als je vooraan zit, is het rendement een pak minder op de achterbank. Een echt handschoenenkastje is er ook niet, enkel een klein luikje onder het scherm. Gelukkig is er voldoende opbergruimte aan boord, maar het is dus niet altijd mogelijk om je spullen uit het zicht te leggen van buitenstaanders. Nog besparingsmaatregelen die gaan storen in gebruik: er is geen echte sleutel meer om de EX30 vanop afstand te openen of te ontgrendelen, enkel een ‘kaart’ voor keyless entry of je smartphone. Enkel de bestuurdersdeur is bovendien uitgerust met een aanraakgevoelige zone om de auto op slot te doen.