De markt voor elektrische auto’s groeit stilletjes in België, maar die voor elektrische motorfietsen verkeert nog in haar embryonale fase. Toch is ook daar groei te zien. Tussen januari en november 2018 zijn zo 151 elektrische scooters en motorfietsen ingeschreven, tegenover slechts 45 in 2013.

Groeiend aanbod

Die cijfers zouden nog moeten toenemen in 2019, dankzij de komst van een hele reeks nieuwe modellen op deze nichemarkt. Harley-Davidson, om maar één voorbeeld te noemen, zal volgend jaar bijvoorbeeld zijn eerste elektrische motorfiets op de markt brengen.

Stimuli

Om het gebruik van dit soort elektrische tweewielers te stimuleren heeft de Belgische overheid diverse stimuli bedacht. Vanaf 2019 kent de Vlaamse regering zo een nultarief toe bij de inschrijving van een motor of scooter van dit type (geen verkeers- of inschrijvingsbelasting). Sinds 15 april jongstleden past Vlaanderen bovendien een premie van 25 procent toe bij de aankoop van een elektrische tweewieler (met een plafond van 750 euro voor bromfietsen Klasse B en 1.500 euro voor motorfietsen).

Bovendien genieten elektrische motorfietsen en scooters op federaal niveau nog een belastingvermindering van 15 procent op de aankoopprijs (met een maximum van 3.010 euro). Tot slot mag een elektrische scooter of motorfiets in tegenstelling tot een tweewieler met verbrandingsmotor ook worden opgenomen in het mobiliteitsbudget dat is bedacht voor bestuurders die hun bedrijfswagen willen opgeven.