Met een extra toets sensualiteit ten opzichte van de coupé 8C Competizione dankzij zijn open dak, verscheen de Alfa Romeo 8C Spider op het toneel tijdens het Autosalon van Genève 2008. En net als de coupé 8C Competizione voor zich, werden er maar 500 exemplaren gebouwd van de 8C Spider om zijn exclusiviteit te bewaren. Het is een van die zeldzame exemplaren, in de kleur Rosso 8C die hem zo goed past, die British and Sportscars nu te koop aanbiedt!

Alfa Romeo heeft altijd al veel zorg besteed aan de lijn van zijn modellen. En als dat al het geval is voor zijn traditionele berlines, geldt dat des te meer voor de meest exclusieve modellen van het Italiaanse merk. Voor de sculpturale Alfa Romeo 33 Stradale die we vorige zomer konden ontdekken, waren de 8C Competizione en 8C Spider lang de laatste iconische creaties van de constructeur.

Geduld wordt beloond

De Alfa Romeo 8C Competizione werd aanvankelijk als een conceptcar voorgesteld op het 60ste autosalon van Frankfurt, in 2003, en was er een enorm succes met zijn pure, sensuele en verfijne lijnen. Maar de schone liet op haar wachten. Het duurde nog tot 2007 voor Alfa Romeo besloot het model in productie te nemen, in een kleine oplage van 500 exemplaren. Ze waren allemaal meteen uitverkocht, nog voor de productie van start ging in de Maserati-fabriek in Modena.

De naam was een verwijzing naar enkele roemrijke historische modellen van Alfa Romeo: 8C werd gebruikt als badge voor de wagens met achtcilinders getekend door Vittorio Jano en die vanaf de jaren 1930 overwonnen in de Mille Miglia en zelfs vier keer op rij in Le Mans. De term 'Competizione' herinnert dan weer aan de 6C 2500 Competizione waarmee Fangio de derde plaats behaalde in de Mille Miglia van 1950.

Transaxle en composietmateriaal

De Alfa Romeo 8C Competizione is echter niet zomaar een klassiek kunstwerk. Zijn tijdloze lijnen zijn geschapen uit koolstofvezel en bedekken een chassis uit composietmateriaal met aluminium, koolstofvezel en titanium. De Italiaanse supercar neemt ook de transaxle-architectuur over die onder meer door de Alfetta werd gebruikt in de jaren '70. Dat betekent een motor voorin, in de lengte geplaatst, terwijl de versnellingsbak (een gerobotiseerde zesbak) aan het sperdifferentieel op de achteras zit gemonteerd. Het levert een perfecte gewichtsverdeling op.

Niet te evenaren klank

Maar het hart van deze machine is natuurlijk de fameuze 4,7 liter-V8 van Maserati/Ferrari-oorsprong. Een stukje edelsmeedkunst dat 450 pk ontwikkelt bij 7.000 toeren en dat net zo mooi is om naar te kijken als om naar te luisteren. Deze achtcilinder betovert vooral met zijn onvergetelijke, ophitsende geluid. Iets waar je nog meer van kan genieten achter het stuur van de Spider, die in 2008 werd gelanceerd. Gezien het succes van de coupé besloot Alfa Romeo nog eens 500 exemplaren te produceren van de 8C in deze Spider-cabrioversie. Die heeft een lichte canvas kap die in een Z-vorm kan worden opgevouwen.

Te ontdekken op afspraak

Dit model uit 2009 wordt aangeboden door British and Sportscars en bevindt zich in concoursstaat, met nog maar 6.056 km op de teller. Klanten die openstaan om toe te geven aan de charmes van deze Italiaanse schone, kunnen deze Spider bezichtigen in Overijse, op afspraak met Gaëtan Van Der Kindere.