Net voor zijn officiële onthulling hebben we de kans gekregen om de Alpine A290 in levende lijve te ontdekken. We hebben ook kunnen praten met enkele ingenieurs en designers die het model hebben ontwikkeld. Daaruit konden we afleiden dat Alpine geen half werk heeft geleverd met zijn hatchback. Er is niets dat aan het toeval is overgelaten, maar er zijn toch 5 details van de kleine Franse hot hatch die een grotere indruk op ons hebben achtergelaten…

1. Zijn volledig door Alpine aangepaste chassis

Alpine heeft zich duidelijk meer gericht op het chassis van de A290 dan op het vermogen van zijn elektromotor. Die laatste is in feite die van de Megane E-Tech, terwijl de batterij gewoonweg dezelfde is als die van de R5 waarop de A290 is gebaseerd. Maar wat het onderstel betreft, is het een heel ander verhaal! Alpine heeft de sporen met 6 cm verbreed, waardoor een volledig nieuwe motorsteun moest worden ontwikkeld. En dat is nog niet alles! De A290 geniet ook van een volledig herwerkte ophanging, inclusief de antirolstangen, veren, hydraulische bumpstops en een speciale multilinkophanging op de achteras. Alpine heeft zelfs de gewichtsverdeling aangepast (57/43) om de koets “beweeglijker te maken wanneer je het gas lost”. Dat belooft veel goeds!

2. Zijn banden met A29-logo

Alpine is zelfs zover gegaan om met Michelin samen te werken voor de ontwikkeling van 3 bandensoorten met A29-logo, speciaal voor de A290. De Pilot Sport EV-banden worden standaard meegeleverd op de GT- en GT Premium-versies, met een sportief karakter zonder te veel te beknibbelen op de autonomie van de Alpine A290. De GT Performance- en GTS-versies krijgen dan weer specifieke Pilot Sport S5-banden. Die zijn “ontworpen om het volledige prestatiepotentieel van de A290 te benutten”, aldus Alpine. De constructeur heeft zelfs een setje specifieke Alpin 5-winterbanden ontworpen. Daarmee kan de elektrische hot hatch zijn rijplezier behouden in vochtige of besneeuwde omstandigheden. Om maar te zeggen dat het Franse merk duidelijk aandacht heeft besteed aan het onderstel van de A290.

3. Zijn designdetails

De link tussen deze Alpine A290 en de Renault R5 E-Tech is meteen duidelijk. Toch heeft de sportieve versie van de elektrische hatchback heel wat specifieke designdetails. Zo heeft hij onder meer eigen bumpers, zijschorten en spoilers, net als (valse) zijdelingse luchthappers die verwijzen naar de R5 Turbo uit de jaren ‘80. Hetzelfde geldt in het interieur, waar het stuur, de middenconsole en de zetels ook opnieuw zijn ontworpen door Alpine.

 

 

Maar deze A290 is wel degelijk een echte Alpine, en niet zomaar een opgevoerde R5. Er is geen enkel ruitlogo te vinden, zovel op het koetswerk als in het interieur. En ook het werk dat we in puntje 2 hebben beschreven moet voldoende zijn om je daarvan te overtuigen. Het is bijna jammer dat het uiterlijk niet meer verschilt van de Renault R5 E-Tech…

4. Zijn Devialet-geluidssysteem

Alpine heeft een reeks valse geluiden ontwikkeld voor de A290 die het geluid van een verbrandingsmotor moeten imiteren of vervangen. Maar het zijn niet die geluiden die indruk hebben gemaakt op ons, integendeel… De geluiden die in onze oren zijn blijven plakken aan boord van de elektrische hot hatch, zijn die afkomstig uit zijn Devialet-geluidssysteem. En daarvoor waren er geen duizenden watts of tientallen luidsprekers voor nodig. De Franse specialist heeft genoegen genomen met een versterker van 615 watt, een subwoofer van 20 cm en 4 woofers en tweeters. In totaal krijg je dus 9 luidsprekers die een geweldige klank verspreiden voor een auto van dit formaat!

5. Zijn V2G-, V2L- en V2H-functies

Net als de Renault 5 E-Tech beschikt de Alpine A290 over V2L- (vehicle to load), V2G- (vehicle to grid) en V2H-functionaliteit (vehicle to home). Dat betekent dat je met een geschikte adapter tot 2 kW aan stroom bij 220 V kan leveren aan zowat elk elektrisch apparaat. Maar dat is nog niet alles! De auto kan ook worden ingezet als thuisbatterij om bijvoorbeeld ‘s avonds de energie die je zonnepanelen hebben verzameld terug te geven aan het huis. Handig! Helaas zijn de meeste van deze functies nog niet beschikbaar in heel Europa bij de lancering van de Alpine A290, vanwege een gebrek aan wettelijk kader in bepaalde landen zoals België.