Arnaud Henckaerts

22 AUG 2022

McLaren Solus GT: exclusief rijplezier voor één

Het Britse merk gaat er 25 van bouwen, maar die hebben allemaal al een eigenaar!

Het racespel Gran Turismo is voor een aantal autobouwers de ideale gelegenheid om virtuele concept cars te tonen zonder daarbij rekening te moeten houden met praktische zaken als de technische haalbaarheid buiten de virtuele wereld. Maar soms wordt één van die concepts realiteit, zoals deze McLaren Solus GT, die vijf jaar geleden als ‘Ultimate Vision GT’ zijn debuut maakte in het spel.

Sold out

Afgelopen weekend verraste McLaren door tijdens de Monterey Car Week de Solus GT voor te stellen en aan te kondigen dat het er 25 van gaat bouwen. Maar als je daarvan nog niet op de hoogte was, kan je er geen kopen, want de toekomstige eigenaars van die 25 bolides tekenden al een bestelbon.

De Solus is, zoals zijn naam al doet vermoeden, een eenzitter. De bestuurder krijgt een plaats in het midden van de bolide, zoals bij de McLaren F1 maar dan zonder passagiers links en rechts, onder een openschuivend dak. Het interieur ziet eruit als dat van een extreme racewagen, en dat is de Solus GT ook, want de toekomstige eigenaars mogen er niet mee de openbare weg op. Duur speelgoed voor op circuit – maar hoe duur, dat komen we niet te weten.

840 pk sterke V10

Wat we wel weten zijn de technische specificaties van de Solus GT. In tegenstelling tot de wegmodellen van het merk, zit er in dit geval geen drukgevoede V8 onder de motorkap, maar wel een atmosferische V10. Die stuurt een vermogen van 840 pk en 650 Nm naar de achterwielen via een sequentiele 7-bak en kan een toerental aan van meer dan 10.000 toeren per minuut! De Solus klinkt dan ook als een Formule 1 uit het V10-tijdperk!


De acceleratiecijfers zijn niet van de poes: de traditionele 0 naar 100 per uur is achter de rug in amper 2 en een halve tellen. De topsnelheid bedraagt “meer dan 200 mph” of meer dan 320 km per uur, maar het meest indrukwekkende cijfer is de downforce die de Solus GT ontwikkelt. De bolide weegt amper 1.000 kg, maar aan het waanzinnige design met extreme aandacht voor aerodynamica genereert zo’n 1.200 kg neerwaartse druk om de Solus strak tegen het asfalt te trekken.

De eerste auto’s worden begin 2023 geleverd aan hun gelukkige eigenaars.


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie