Sébastien Vanhouche

19 SEP 2024

Test: Mercedes EQA, de klassieke SUV… op batterijen

De Mercedes EQA heeft onlangs enkele upgrades gekregen die hem verder doen rijden. Is die facelift voldoende om de compacte elektrische SUV op ons verlanglijstje te zetten?

"De Mercedes EQA is een veelzijdige, compacte en hoogwaardige elektrische SUV, maar de facelift heeft hem niet echt beter gemaakt. De EQB is bovendien een stuk praktischer voor bijna hetzelfde geld…"

Vorige zomer heeft de eerste generatie Mercedes EQA - samen met zijn grote broer EQB en zijn tegenhanger op brandstof GLA - een (lichte) facelift gekregen. Al is dat misschien niet het juiste woord, want naast meer autonomie vragen we ons af wat er echt is veranderd aan de compacte elektrische SUV van het Duitse merk met de ster.

Advertentie
Advertentie

Design

Amper anders

Zelfs op het tweede gezicht springt de facelift van de Mercedes EQA niet meteen in het oog, toch op vlak van design. De looks van de elektrische SUV met de ster zijn dan ook amper veranderd sinds zijn introductie in 2021. Het is nog steeds een elektrische afgeleide van de GLA, in tegenstelling tot de Mercedes EQE, EQS en hun SUV-versies, die op een volledig elektrisch platform staan. Met zijn lengte van 4,463 m, zijn breedte van 1,834 m en zijn hoogte van 1,608 m is de EQA wel een haar langer dan zijn tweelingbroer met verbrandingsmotor. Voor 2024 zijn er wel licht hertekende bumpers, een met sterren bedekte grille en een herwerkte lichtsignatuur, vooral aan de achterzijde. Maar in de praktijk is er maar weinig verschil te zien tussen de nieuwe en de oude EQA.

In het interieur zijn de evoluties nog subtieler. Er is quasi niets veranderd aan boord, met een nog steeds mooi afgewerkte en grotendeels met kwalitatieve materialen beklede cabine - op enkele glanzend zwarte stukken plastic na, die zeer snel krassen vertonen. Mercedes heeft wel enkele vernieuwingen doorgevoerd in het interieur van de EQA. Maar of dat ook echter verbeteringen zijn, durven we niet meteen te zeggen…

Beleving

Evolutie of achteruitgang?

Het stuurwiel van de EQA is nu identiek aan dat van de andere recente modellen van Mercedes, en is dus volledig bedekt met haptische toetsen die niet altijd even gemakkelijk zijn in gebruik. En net als bij de andere compacte modellen van het Duitse merk, zijn de fysieke bedieningen op de middenconsole simpelweg verdwenen! Ze hebben plaatsgemaakt voor een pseudo-opbergvak dat amper dik genoeg is voor een smartphone, maar dat te klein is om er daadwerkelijk je telefoon op te leggen. Gelukkig heeft de EQA wel nog enkele fysieke schakelaars voor de klimaatcontrole.

Boven die knoppen zit een centraal aanraakscherm dat voortaan standaard 10,25 inch groot is. Het draait op de nieuwste versie van het MBUX-systeem en blijft gemakkelijk in gebruik, ook zonder het touchpad en de knoppen om het te bedienen. Het reageert snel en kan ook draadloos verbinden met Android Auto en Apple CarPlay. Het digitale instrumentenpaneel is op zijn beurt 7 tot 10,25 inch groot, afhankelijk van het uitrustingsniveau. De Mercedes EQA is dus een beetje gebruiksgemak verloren met zijn facelift, maar blijft een SUV met een aangenaam interieur om in te vertoeven, ook qua zitcomfort.

Knappe zitruimte achteraan

Ondanks zijn lengte van 4,463 m geniet de EQA van een relatief lange wielbasis van 2,729 m. Dat speelt in het voordeel van de passagiers op de achterbank, die er voldoende plaats krijgen voor hun knieën en hun hoofd. Jammer genoeg hebben ze geen recht op de optionele verschuifbare achterbank van in de GLA. Die is helaas niet beschikbaar op de elektrische versie van de compacte SUV van Mercedes. Nog een nadeel ten opzichte van de GLA: de koffer van de EQA is nog kleiner, met een volume van 340 tot maximaal 1.320 liter met de achterbank neergeklapt. En het is tevergeefs zoeken naar een extra opbergruimte onder de motorkap (frunk), want die is er niet. De laadkabels moeten dus bij de rest van de bagage in de koffer.

 

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Technisch gelijk gebleven, maar wel meer rijbereik

Mercedes heeft momenteel 3 varianten van zijn compacte elektrische SUV in de aanbieding. Als basisversie is er de Mercedes EQA 250+, die nog steeds geniet van een motor van 140 kW (190 pk) en 385 Nm die enkel de voorwielen aandrijft. Daarmee sprint de EQA in 8,6 seconden van 0 tot 100 km/u. Zijn batterij van 70,5 kWh is ook niet veranderd, maar dankzij een geoptimaliseerde aerodynamica, nieuwe banden met een lagere rolweerstand en een nieuwe ecomodus die de range maximaliseert, haalt de Mercedes EQA 250+ voortaan een WLTP-autonomie van maximaal 557 km op een volle batterij.

Vervolgens heb je de EQA 300 4Matic en 350 4Matic, die zoals hun naam al aangeeft een tweede motor achteraan en dus vierwielaandrijving hebben. Ook die versies zijn niet veranderd op technisch vlak. De Mercedes EQA 300 4Matic heeft dus nog steeds 168 kW (228 pk) en 390 Nm koppel, voor een sprint naar 100 km/u in 7,7 seconden. De krachtigste Mercedes EQA 350 4Matic haalt dan weer een piekvermogen van 215 kW (292 pk) en 520 Nm, en doet er slechts 6 seconden over om naar 100 km/u te accelereren. Beide 4Matic-versies hebben een iets kleinere batterij van 66,5 kWh, maar dankzij dezelfde optimalisaties als bij de EQA 250+ halen ze nu een maximale autonomie van 459 km.

Alle varianten van de Mercedes EQA zijn begrensd op 160 km/u en halen een maximaal AC-snellaadvermogen van 100 kW. Gelukkig zijn de batterijen niet al te groot, maar je moet nog steeds 32 minuten wachten met de 4Matics en 35 minuten met de EQA 250+ om van 10 tot 80% bij te laden.

Op het einde van onze test hebben we een gemiddeld verbruik van 20,5 kWh/100 km kunnen meten achter het stuur van ‘onze’ Mercedes EQA 250+. Een verbruik dat toch wat hoger ligt dan wat Mercedes belooft, wat neerkomt op een reële autonomie van ongeveer 344 km op een volle batterij. Maar met een EQB met dezelfde motor en batterij haalden we een gemiddelde van amper 14,1 kWh/100 km bij zachtere weersomstandigheden. Het is dus zeker mogelijk om het verbruik nog wat te doen zakken, want de EQB staat op hetzelfde MFA-platform als de EQA en de GLA. En daar houden de gelijkenissen niet op tussen de elektrische versie en de SUV met verbrandingsmotor.

Altijd en overal op zijn gemak

De Mercedes EQA rijdt als om het even welke andere GLA, maar dan met een elektrische aandrijving. Net als de GLA maken zijn compacte afmetingen hem tot een vrij wendbare elektrische SUV die gemakkelijk te manoeuvreren valt, vooral in de stad. Hij is niet enkel stil dankzij zijn motorisatie, maar ook dankzij een goede geluidsisolatie aan boord, waardoor het aangenaam is om er langere afstanden mee af te leggen op de snelweg. Zijn demping mocht voor ons echter een tandje zachter staan, waarschijnlijk de schuld van het AMG-pakket op ons testexemplaar… maar ook van zijn gewicht van 2 ton! Een hoge massa voor een compact model, wat een logische impact heeft op zijn dynamiek en de afstelling van zijn ophanging. Een topatleet zouden we de Mercedes EQA dus niet durven noemen, al is het ook geen boot op wielen. Het is gewoon een goede, compacte en elektrische SUV die overal op zijn gemak is, met een goede balans tussen comfort en dynamiek.

 

Prijs

Op het moment van schrijven beginnen de Belgische prijzen van de Mercedes EQA bij 53.240 euro als 250+ in de Essential Line-uitvoering. Dat is natuurlijk de basisversie met de minste uitrusting aan boord, maar ook de variant die het grootste rijbereik haalt. De vierwielaandrijving van de EQA 300 4Matic en EQA 350 4Matic is verkrijgbaar vanaf respectievelijk 61.710 euro en 67.034 euro. Hoewel het de minst dure elektrische SUV is van Mercedes, kan je de EQA daarmee ook niet goedkoop noemen. Vooral omdat je voor deze prijzen maar heel weinig extraatjes krijgt uit de lange optielijst van het merk. Maar het grootste probleem van de EQA is wel zijn grote broer, de EQB. Die biedt veel meer ruimte zonder merkbaar groter te zijn, en dat voor slechts 1.815 euro meer dan de EQA…

Verdict

De Mercedes EQA is eenvoudig en efficiënt. Meer dan een GLA met een elektrische aandrijving is het niet. Hij geniet dus van dezelfde voor- en nadelen als de versie met verbrandingsmotor. Het is een veelzijdige compacte premium SUV met een goede zitruimte achterin, maar met een vrij kleine koffer. De facelift heeft hem niet echt gemakkelijker in gebruik gemaakt, want het infotainmentsysteem moet je nu zonder behulp van knoppen bedienen. Gelukkig maakt hij die achteruitgang goed met een grotere autonomie. Maar het grootste probleem van de EQA is dat de EQB veel ruimer is, zonder veel groter te zijn en vooral zonder veel meer geld te kosten…

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie