Sébastien Vanhouche

16 APR 2024

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini‑Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

"De Polo is net zo veelzijdig als zijn grote broer, maar is nog steeds niet even mooi afgewerkt als de Golf, ondanks zijn steeds hoger wordende prijs."

Advertentie
Advertentie

De Volkswagen Polo werd geïntroduceerd in 1975 en heeft altijd al een bijzondere relatie met zijn grote broer, de iconische Golf. Het kleintje lijkt steeds in de schaduw te leven van die laatste, hoewel de Golf slechts een jaar eerder werd gelanceerd. Maar qua bekendheid en populariteit heeft de Polo nooit kunnen tippen aan de Golf. Anderzijds heeft hij wel kunnen meesurfen op het imago van zijn grote broer, waarbij sommigen hem aanschouwen als een Golf van een maatje kleiner. Maar kan je dit anno 2024 nog stellen met de facelift van de 6e generatie Volkswagen Polo?

Design

Exterieurdesign van een hoger segment...

Voor zijn opfrisbeurt kreeg de stadswagen van 4,07 m lang, 1,75 m breed en 1,45 m hoog nieuwe bumpers en nieuwe lichtblokken met een hertekende lichtsignatuur. De kleine Duitser krijgt zelfs de luxe van een LED-streep over de hele breedte van zijn grille! Een optie die gepaard gaat met LED-matrixkoplampen. Details en technologie die meestal enkel te vinden zijn in een hoger segment... zoals dat van zijn grote broer.

Beleving

... maar goedkoop interieur

De indruk aan boord van de Polo ligt echter ver verwijderd van wat je ervaart in een Golf. Nu de Lupo, Fox en Up! uit het gamma zijn verdwenen, is de Polo het instapmodel geworden van Volkswagen – en dat merk je. Er heerst een ietwat sombere sfeer aan boord, met tal van harde plastics. Het stadswagentje maakt dat deels goed met zijn Digital Cockpit van 8 inch, die nu standaard wordt meegeleverd en optioneel zelfs nog kan groeien tot 10,25 inch. Centraal op het dashboard heeft de basisversie van het infotainmentsysteem een doorsnede van 6,5 inch, maar ook dit scherm kan groeien tot 8 inch, of zelfs 9,2 inch als je nog wat dieper in de buidel tast. Maar ongeacht de grootte heb je steeds de beschikking over Android Auto en Apple CarPlay.

De nieuwste generatie Volkswagen Polo heeft een wielbasis van 2,55 m. Het resultaat is een interieur dat ruim genoeg is voor vier volwassenen en hun bagage zonder al te veel compromissen. Toch wanneer de passagiers niet meer dan handbagage meenemen. De koffer van de stadswagen is 351 tot 1.125 liter groot wanneer je de achterbank neerklapt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Drie kleine driecilinders en één krachtige viercilinder

In 2024 kan je de Volkswagen Polo nog met vier verschillende motorisaties krijgen. Helemaal onderaan de piramide vinden we een kleine, atmosferische driecilinder van 999 cc, die altijd wordt gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Met zijn 59 kW (80 pk), 93 Nm koppel, een sprint van 0 tot 100 km/u in 15,6 seconden en een topsnelheid van 171 km/u is het duidelijk geen strepentrekker, maar het volstaat wel om simpelweg van A naar B te rijden.

Diezelfde motor kan ook worden uitgerust met een turbo om het vermogen te doen stijgen tot 70 kW (95 pk) en 175 Nm, terwijl de topsnelheid toeneemt tot 188 km/u. De 0-100 km/u duurt daarmee nog maar 10,8 of 11,5 seconden, afhankelij van de versnellingsbak (manuele vijfbak of DSG-automaat met 7 versnellingen). De Volkswagen Polo kan daarnaast ook nog rekenen op een derde 1.0 TSI-driecilinder met turbo! Deze versie levert 85 kW (116 pk), 200 Nm, een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,8 seconden, een topsnelheid van 201 km/u en ook de mogelijkheid van een DSG-automaat.

Tenslotte, naast al deze driecilinders, kan je de Polo ook als GTI krijgen, met net als de Golf een 2 liter-viercilinder turbo (2.0 TSI) van 152 kW (207 pk) en 320 Nm. De Polo GTI heeft altijd een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen, waarmee de kleine Duitse hot hatch in 6,5 seconden naar 100 km/u sprint en topt bij 242 km/u.

 

Net zo veelzijdig als een grote!

Hoewel het rijgedrag van de Volkswagen Polo GTI het verdient om in een apart artikel te worden behandeld, vertonen alle driecilinders exact hetzelfde karakter. Met uitzondering van een voortrein die soms zijn tractie verliest als je hem wat te bruusk behandelt, kan het Duitse stadswagentje werkelijk alles doen. Zijn speelterrein is daarmee niet beperkt tot de stad of rond de kerktoren. Hij schuwt niet van stevige bochtencombinaties, nog van lange afstanden op de snelweg. De Polo is goed gedempt, zowel qua onderstel als qua geluid, en kan dus voor elke taak worden ingezet – maar uitblinken doet hij ook niet.

Prijs

Prijs Volkswagen Polo 2024

De Volkswagen Polo is in België verkrijgbaar vanaf 23.810 euro als instapversie Polo met de kleine atmosferische motor van 59 kW (80 pk). Om te genieten van een krachtigere motor, moet je steeds upgraden naar het tweede uitrustingsniveau Life. Dat kost je minstens 25.955 euro voor de versie met 95 pk en een manuele versnellingsbak, 27.670 euro voor dezelfde motor met DSG en 29.145 euro om de krachtigere 1.0 TSI van 85 kW (116 pk) te krijgen. Tenslotte staat de GTI bovenaan het gamma met een vanafprijs van 37.160 euro. In alle gevallen is het kinderspel om nog duizenden euro’s aan de prijs toe te voegen via de optielijst, waarmee het Duitse stadswagentje zelfs tot boven de 40.000 euro kan uitstijgen! En dan heb je nog niet eens per se een GTI, maar gewoon een Volkswagen Polo R-Line! Dat is een duur stadswagentje...

Verdict

De Volkswagen Polo is veelzijdiger dan ooit en is daarmee op zijn gemak in alle omstandigheden. Noch ritjes in de stad, lange reizen op de snelweg of sportieve bochtencombinaties op het platteland schrikken hem af! Maar hoewel hij net zo veelzijdig is om te rijden als een Golf, al dan niet van een vorige generatie, is hij niet zo goed afgewerkt en aangekleed als die laatste. Iets wat geen probleem zou zijn, moest de Polo niet bijna net zo duur zijn geworden als zijn grote broer...

Advertentie
Advertentie
Advertentie