Aan dit einde van 2020 maken de federaties Febiac, Traxio en Renta, die de Belgische autosector vertegenwoordigen, de balans op van een jaar dat duidelijk is getekend door de coronacrisis. De officiële federaties zijn tot de 5 volgende grote vaststellingen gekomen.
1. De inschrijvingscijfers van nieuwe auto’s zijn gekelderd
Met zo’n 425.000 nieuw ingeschreven auto’s is 2020 het slechtste jaar in 20 jaar tijd. In vergelijking met vorig jaar is de markt met zo’n 20 procent gekrompen.
2. Tweedehandsmarkt beperkt de schade
De tweedehandsmarkt beperkt zijn verlies tegenover vorig jaar echter tot slechts 6 procent. Van juni tot oktober 2020 zijn zelfs meer tweedehandswagens ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar.
3. De Belg blijft zich verplaatsen en kiest meer dan ooit voor individuele mobiliteit
De daling in het aantal gereden kilometers als gevolg van de verminderde activiteit heeft een impact gehad op de industrie (minder onderhoud, minder herstellingen enzovoort). Maar we blijven ons met zijn allen heel vaak verplaatsen in onze vrije tijd, al dan niet gemotoriseerd. De fiets is de overduidelijke winnaar na de crisis van het coronavirus, zeker de exemplaren met elektrische ondersteuning.
4. Hybrides in opkomst, diesel houdt stand
Het marktaandeel van elektrische voertuigen is bijna verdubbeld, van 1,5 procent in 2019 naar 2,9 procent in 2020. Het aandeel van hybride wagens is nog sterker toegenomen, van 4,6 naar 9,5 procent. Vooral plug-inhybrides hebben de wind in de zeilen. Tot slot lijkt ook de ‘val’ van de diesel te zijn gestopt. Dieselwagens waren dit jaar goed voor een marktaandeel van 33 procent, tegenover 31 procent in 2019.
5. Middelgrote SUV’s zijn het populairst
Net zoals in 2019 blijven SUV’s en cross-overs de populairste modellen in België. Ze zijn goed voor vier op tien nieuw verkochte auto’s. De middelgrote SUV is het populairst, met een marktaandeel van 23 procent, gevolgd door kleine gezinswagens (20 procent) en kleine SUV’s (14 procent).