1. Verstappen recordbreker
We schreven het ook al in onze samenvatting van de GP van België, net voor de zomerstop: Max Verstappen en Red Bull zijn in bloedvorm. Hoewel Pérez opnieuw een beetje teleurstelde met een tegenvallende kwalificatie en een finish buiten het podium, wist de Nederlander het hoofd koel te houden en de chaotische race te overleven zonder brokken. Daarmee heeft hij zijn negende opeenvolgende overwinning op zak, een record dat hij deelt met Sebastian Vettel, die precies tien jaar geleden net zo dominant was met Red Bull. Het team heeft hiermee trouwens 14 opeenvolgende overwinningen op zak, dat is nog nooit gebeurd in de geschiedenis van de sport.
2. Regen tilde de race naar nieuwe hoogtes
Regen is niet altijd een zegen in de Formule 1 – denk maar terug aan het trauma van Spa 2021 – maar in dit geval zorgde het wisselvallige weer voor drama en spanning aan het begin en het einde van de race. De plensbuien waren net lang genoeg om de strategieën van de teams overhoop te gooien en daarmee de volgorde volkomen onvoorspelbaar te maken. Wie had kunnen voorspellen dat Fernando Alonso nog als tweede zou finishen, voor Pierre Gasly – die eerder nog 5 seconden straftijd opliep? En ook McLaren en Lewis Hamilton, die na de eerste regenstint hopeloos verslagen leken, wisten het verlies op het einde goed te maken en in de punten te finishen.
3. Logan Sargeant leek te verdrinken in de regen
Het is nooit gemakkelijk om als redelijk onervaren piloot in een matige auto te stappen naast een ervaren teamgenoot in bloedvorm. Dat er enig verschil is tussen Alex Albon en Logan Sargeant bij Williams, valt dus enigszins te verklaren. Maar de Amerikaanse rookie had een nachtmerrie van een raceweekend, met een crash tijdens de kwalificaties net nadat hij nog voor de eerste keer de top 10 haalde, om vervolgens ook tijdens de race in de muur te eindigen – al zou die tweede crash door een hydraulisch probleem veroorzaakt zijn. Toch reed hij eerder ook al hopeloos achteraan in de regen. Moeilijke omstandigheden die net dat beetje te veel leken voor de jonge Sargeant.
4. Alex Albon en Williams op de weg naar boven
En dat terwijl er aan de andere kant van de garage niets dan positieve gevoelens lijken te zijn. Alex Albon wist zijn Williams als vierde te kwalificeren en finishte uiteindelijk als achtste in de race, waarmee hij nog maar eens wat punten sprokkelt. Een opgave die onmogelijk leek in het Williams van de afgelopen jaren. Maar het Britse team heeft eindelijk voldoende budget in handen om te beginnen groeien, en met James Vowles heeft het ook een capabele leider in handen, die als ex-strategiebaas bij Mercedes bovendien weet hoe het eraan toe moet gaan bij een topteam. Albon heeft aangegeven dat hij, gezien zijn huidige vorm, wilt beginnen uitkijken naar een wagen om races in te kunnen winnen. En gezien de huidige opwaartse trend, zou Williams hem die in de komende jaren weleens kunnen geven.
5. De puinhoop bij Ferrari
Hetzelfde optimisme is, vermoeden we, niet te vinden bij Charles Leclerc en Ferrari, waar opnieuw een redelijk resultaat in de vuilbak werd gegooid. Het begon al bij de regenval in het begin van de race, toen Ferrari geen regenbanden klaar had liggen wanneer Leclerc zijn pitstop wou maken. Een euvel dat de snelle Monegask nog had kunnen goedmaken, ware het niet dat hij zijn voorvleugel en later ook nog eens zijn vloer beschadigde met een tripje door de grindbak. De schade was zo erg dat zelfs invaller Liam Lawson in de veel tragere AlphaTauri zijn kans schoon zag om de Ferrari in te halen. Leclerc gaf niet veel later dan ook op, met opnieuw een puntloos resultaat – en nog maar eens een zure nasmaak voor Leclerc. Hij wilt dolgraag winnen voor de Scuderia, maar die mogelijkheid lijkt steeds verder gegrepen...