Je kan
Mazda moeilijk aanwrijven dat het ‘stomweg’ de technische keuzes van zijn
concurrenten volgt. De Japanse autobouwer heeft altijd al durven experimenteren
en parallelle oplossingen uitproberen. We denken dan uiteraard aan de
Wankelmotor, maar recenter ook aan de ‘grote’ atmosferische motoren die Mazda
verkiest boven de drukgevoede blokjes die de concurrentie lanceert in het kader
van de ‘downsizing’-trend. Vandaag onderscheidt Mazda zich nog eens met de
lancering van zijn befaamde SkyActiv-X-motor. Dat is de enige benzinemotor op
de markt die de werkingsprincipes van een benzinemotor combineert met die van
een diesel. Het leek daarom logisch dat de Japanners net zoals steeds meer
rivalen de ontwikkeling van de dieselmotor zou staken. Temeer omdat de Japanse
constructeur over een paar dagen in Tokio zijn eerste elektrische model zal
onthullen. Maar niets is minder waar: Christian Schultze, de verantwoordelijke
van de afdeling R&D van Mazda Europa, heeft net aan onze collega’s van het
Britse Autocar verklapt dat het merk sleutelt aan een nieuwe zelfontbrander.
Die zou in 2020 op de markt komen en behoorlijk revolutionair zijn. “We willen
aantonen dat een dieselmotor schoon en efficiënt kan zijn”, zo belooft
Schultze.
Ontdek meer inzichten
Mazda